الموضوع: erratic idling problem
قديم 06-10-2008, 04:55 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: erratic idling problem

بسم الله الرحمن الرحيم
أولا حراطيم الفاكيوم زى ما البشمهندس وضح بص عليها كويس و شوف يمكن فى حرطوم مش راكب او مقطوع
ثانيا لازم تحط العربية على سكانر زى ما انت سمينة انا مشعارف اسم جهاز تشخيص اعطال الكيا اية بس مش مهم فكرة عمل معظم الاجهزة وحدة المهم و شوف الخطا اللى متسجل اية بس ما تتسرعش بمعنى ان ممكن يكون متسجل الايدال اكتويتور (Idle actuator) و ممكن يكون متسجل حساس البوابة TPS throtlle position senspr بس هما شغاللين فبص على الضفيرة و حلى حد محترم يعملك wiring بمعنى ان يطمن ان كل سلك مش مقطوع يعنى يشوف الإتصاليةcontenuity و لو الضفيرة سليمة يبقى ال تى بى اس او الايدل و كمان خلى فى اعتبارك الكونترول بس انا مستبعده
عايز اقولك حاجة كمان ان اى حساس فيه مشكلة ممكن يسبب المشكلة دى
و بنصح بعدم وضع اى كونترول يونت فى عربيتك إلا لما تكون متاكد من انه هوا المشكلة و ذلك لسببين
الأول ان ممكن يكمون عندك short يطير الكونترول الجدبد
السبب الثانى ان بعض الكونترولات بتكون متكودة على طقم الدوارة و انا مش عارف الكيا ليها كونترول كود لوحده ولا فى كنترول المحرك
لو عايز تجرب الكنترول بتاعك ممكت تركبه فى عربية تانية سليمه بس بشرط مليكونش ليه علاقة بالقصة بتاعت الدوارة اللى قولتها قبل كدة
شكرا ليك و ان شاء الله خير وربنا يشفيها