قديم 25-06-2012, 12:42 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة في كام معلومه عن المرور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed20105689 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عندي اتوبيس مرادونا وكنت ناوي اشغله باذن الله في دورة في شركه او في السياحه
ربنا يباركلك
وكنت بفكرة انااللي اشتغل لغايت ما اشوف موضوع الجيش لاني لسه مخلص جامعه عندي 21 سنه وشويه

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]عشان تطلع رخصة مهنية لازم يكون معاك موقف من التجنيد[/COLOR]
فكنت عايز اعرف هل ينفع اطلع رخصه درجه ثانيه علي طول لاني اسمع ان لزمن عشان اسوق اتوبيس يكون معايه رخصه ثانيه اقل حاجة
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]فعلا طالما عدد الركاب فى الاوتوبيس 22 راكب تقريبا يبقى شرط رخصة قيادة درجة ثانية [/COLOR]
وكمان سمعت ان لزمن اعد سنتين عقبال لما اغير من الثالثه للثانيه
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]لازم تطلع ثالثة فى الاول وبعدين لما تروح تجددها بعد سنتين تمتحن درجة ثانية انما ثانية على طول ما ينفعش[/COLOR]
وهل في طريقه حتي لو بالفلوس ونخلص وخلاص ؟؟؟؟
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]معرفش بصراحة [/COLOR]

وهل ينفع اسوقه بالخاصه ؟؟؟؟

[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]لا مش هاينفع بالخاصة [/COLOR]
ولو ينفع واتمسكت في لجنه .. الغرامه بتبقي قد ايه.. وبيحصل معايه ايه في اللجنه اللي اتمسكت فيها دي .. ؟؟؟؟؟ يعني بخلص وانا واقف وبدفع الغرامه وخلاص ولا ايه ....؟؟
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]بيعتبروها قيادة من غير رخصة واكيد انت عارف القانون بيقول اية [/COLOR]

وسؤال كمان معلش

هل ينفع لشخص عدي 50 سنه يطلع رخصه درجه ثانيه او ثالثه او خاصه حتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]خاصة ينفع طبعا اهم حاجة شهدتين طبى انما مهنى لا اعلم [/COLOR]

وشكرا مقدما ومنتظر ردودكم
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]العفو والرد فى الاقتباس [/COLOR]

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا