قديم 19-06-2012, 01:50 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عثمان محمد مشاهدة المشاركة

يا جدعان أنا الحكاية دى وجعالى دماغى أوى
مرة أشوف ناس بتهدى بالفرامل بدون دبرياج(فى حالة السرعة العالية أو أستعداد لمطب أو نزول كوبرى) ليه ؟ عشان تيل الفرامل و الطنابير ميتآكلوش و مرة أشوف ناس فى نفس الظروف السابقة ذكرها بتهدى بالفرامل و الدبرياج(يعنى يدوس دبرياج للآخر و يهدى بالفرامل) ليه عشان سلامة المحرك و الدبرياج و تروس الفيتيس و الكردان و الكرونة و مرة أشوف ناس مرة كده و مرة كدة و فى نفس الدواعى و الظروف السابقة
أنا احترت خالص و مش فاهم حاجة خالص أهدى بالإنجين بريك مع الفرامل بدون دبرياج ولا أهدى بالفرامل و الدبرياج ولا كل حاجة و ليها ظروف و دواعى أستخدام معين
أنا حاسس أنى ما بعرفش أسوق
: cry2W9:
انا شايف ان كل الناس دي صح
انا بعمل الطريقتين، بس الاغلب فرامل ودبرياج مع بعض، ولما رجلي الشمال بتقى وجعاني بنفض شوية للدبرياج لما اجي ادوس فرامل
شوف انتا بتستريح مع انهي طريقة اكتر واعملها، مش موضوع كبير
بس اهم حاجة مش كل مرة تفرمل تنزل للغيار الاقل وتسيب الدبرياج عشان الماتور هوا اللي يوقف العربية، دي مش وظيفة الماتور ولا وظيفة التروس، الحركة دي بتقصر عمر العربية جامد

I love my MaDa