قديم 12-06-2012, 11:02 PM
الصورة الرمزية محمد التهامى
محمد التهامى محمد التهامى غير متواجد حالياً
من انا؟: دائما اثق فى كل الناس
التخصص العملى: تاجر ادوات منزلية

محمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant future
افتراضي رد: لماذا انتخبو شفيق ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed maarouf مشاهدة المشاركة

دي مشاركه قديمه انا حعيدها بس عشان افتتح الموضوع
الرد الصريح نيابه عن مؤيدي الفريق احمد شفيق

احبائي انا الضحية الوحيده اللي ممكن يتكلم او يدافع عن نفسه ...
اتركوني الاول اشرحلكم شخصية مؤيدي شفيق (وهنا انا بتكلم عن المؤيد مش اللي انتخبه وخلاص)
اولا اغلب مؤيدي شفيق ناس بتفكر اكثر ما بتتكلم مع الاخرين
يعني لما الموجه تبقى رايحه كلها لاتجاه وتلاقي شخص مضاد للتيار السائد ومقتنع براي مخالف لازم تعرف انه فكر وقرر وليه وجهة نظر على خلاف الموضات الجديده زي موضة حازمون لمتدينين او موضة حمدين للشباب وموضه ابو الفتوح للوسطيين والمنشقين عن الاخوان (مع احترامي للجميع)
ثانيا وده الاهم ... اصناف الناس دي وبتفكر في ايه ؟؟

1- رجال اعمال واصحاب شركات ومحلات وحرفيين (يعني اصحاب اعمال حره).. ودول يعشقو الاستقرار لدوام مصالحهم ورؤيتهم ان العهد السابق افضل الفترات اقتصاديا لاتصافها بالاستقرار .. ملاحظه هامه لا يجوز ان نطلق على هؤلاء منتفعين لان اغلبيتهم شرفاء اختارو العمل الخاص بالتدرج بعيدا عن القطاع الحكومي الملئ بالفساد وطبعا دول بيعشقو العسكر لانهم رمز الامان

2- اشخاص قريبين من بعض التيارات الاسلاميه ولهم تجارب سيئه معهم .. ودول عندهم فوبيا الاسلاميين ازاااي؟؟؟
يعني راجل بسيط كان معتقد ان اي حد من الاخوان او السلفيين هو ملاك لا ينطق عن الهوى وفجأه صدم فيه في موقف معين ينافي الصوره الورديه فقرر ان الناس دي منافقه (تعميم مرفوض لكن الجميع يستخدمه).. ويضم اليهم المرعبوبين على الدوله المدنيه وده موضوع كبير يستحق الشرح بالتفصيل ..

3- عائلات واقارب العسكريين او اقارب موظفي الطيران المدني .. العسكريين دا ولاء عقدي بالنسبه ليهم ان العسكري رجل شريف ويحترم كلمته ولا يخون وطنه ..
اما موظفو المطار فعلى خلاف ما يشيعه عصام سلطان وشلته فعن معرفه شخصيه موظفو المطارات والطيارين فخورين بما فعله شفيق ويتباهون بين اقرانهم من الطيارين العرب بما وصلت اليه المطارات من تقدم عمراني وتكنلوجي ...

4- كارهي الزخم الثوري ... دا الجزء الاعظم من حزب الكنبه كرهو بقية المرشحين من تصريحاتهم الثوريه في المليونيات وهجومهم الشديد على الجيش متناسين عشق المصريين -خاصة كبار السن - للجيش وقادة الجيش ودول بيعتبرو ان اللي يشتم عسكري او قائد في الجيش هو خائن وعميل ..

5 -محبي الكاريزما دي اهيف فئه ولكن لها احترامها ايضا .. الناس اللي شايفه فيه كرايزما وكراكتر الرئيس وانه رجل راقي سليل عائله عريقه ومظهر انيق ..

6- طبعا لا نتناسى او نتاجهل جزء لا بئس به معترض على الثوره من الاساس وشايفها مخطط صهيوني وان الاخوان تعاونو مع حماس في اقتحام السجون وقتل الثوار و ...وكلام من ده ( نحترمهم برضه لاننا لا نعلم كل الحقائق حتى الان )

7- الاقباط والصوفيون يشتركو حسب التصنيفات السابقة اضافة الى خوفهم من الاسلاموفوبيا ..(محقين بعد التصيحات الاخيره)
الصفه المشتركه التى يراها كل اولئك في الفريق انه شخص محترم لم تثبت عليه جريمه واحده في حين ان اغلب زملاءه من الوزراء في السجون بتهم متعدده .. وانه رجل ناجح في عمله وصريح وغير متلون
والاهم من كل ذلك صدقة وتلقائيته (ودي اللي بتخلى منافسيه يستغلو تصريحات قاتله ليست في مصلحته لتشويه سمعته )

قبل ما اقرأ باقى الردود احب اشكرك واقدرك لانك شرحت بالفعل روئ الاخرين بالضبط وانا واحد منهم

mohamed tohami