قديم 05-06-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير صيانة 30000 كم للسيارة مازدا 3 2010

والله أنت كده ،التوكيل ده مدخلتهوش الا تقريبا مرة وحدة و دخلت طينت عيشتهم بسبب بطارية العربية ،و فعلا سيبك من أغلبية الأرقام اللى التوكيل بيفرضها دول بيغيروا القطع و هى لسة نص عمرها (نصابين) ، و عربيتى دلوقتى عاملة 49،500 كم و كل اللى عملتهولها غيرت تيل الفرامل الأمامى مرة عند 18،000 و مرة عند 35،000 (أول مرة غيرته بتيل ماليزى 65 جنيه تقريبا قولت اجربه و كفر عنى سيءاتى كان بيطلع صفافيير و ثانى مرة الى ألان تيل كورى ممتاز جدا ب حاجة و تمانين أو تسعين جنيه تقريبا عشان مش فاكر سعره) .

و زيت الماتور غيرته مرة واحدة عند ال22،000 و ندمت انى غيرته عشان نزل بكامل لزوجته
وغيرت بطارية العربية من سنة تقريبا

و فلتر الهواء و فلتر التكييف نظفتهم ثلاث مرات و مازلت لم استبدلهم

و مغيرتش ولا فلتر الزيت ولا البنزين ولا البوجيهات (البوجيهات لسة بدرى عليها بالنسبالى) و التيل الخلفى على حد علمى مفروض انه مبيتغيرش قبل 70000 كم

أنا بعمل مقص للعجل كل 15000 كم عشان أزود عمر العجل بقدر المستطاع .

أنا اللى غايظنى منك هو انك اشتريت تيل خلفى ب600 ج المرة الجاية ان شاء الله تبقى تجرب الكورى و أنا مجربه و بامانة تحفة

وهو اضافة زيادة اللزوجة ده له تأثير كويس على العربية و ما هى الكمية التى توضع منها على زيت السيارة و بكام عشان بفكر أجيبه ؟