قديم 20-04-2012, 03:14 PM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice
افتراضي رد: مشروع مكتب تاجير ارجو المساعدة من اهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

انا لااقصد احد بعينة
انت صاحب مكتب سيارات ممكن سؤال ؟
لية بتشطرت انك ماتخدش عربية من احد بعقد سنوى غير لما يكون عليها تامين شامل ؟
علشان لما تتقلب ولا تتخبط لاقدر الله تقولى اتصرف مع التامين وادوغ انا السبع دوخات لغاية لما اصلح العربية فى التامين وتاخدلها خمس او ست اشهر وطبعا القسط شغال البنك مالوش دعوة
والمصيبة بعد دة كلة تكتشف ان صاحب المكتب ساوم المؤجر على وصل الامانة واخد عشرة الاف جنية فى جيبة
طبعا من كلام حضرتك واضح انك شخص محترم بس انا بتكلم من واقع الى شوفتة
وعندك مثال حى صاحب الموضوع ماجر عربيتين لشركتين مختلفتين ووقع فى نفس المشكلة
انت نفسك مسمعتش عن عربيات اتاجرت من اشخاص غير مصريين وتانى يوم كانت فى غزة ؟
محصلش معاك ان واحد اجر عربية اسبوع واخدها شهر وبعدين رماها متبهدلة فى اى حتة . وتكتشف بعد كدة ان البطاقة مضروبة ؟
انا لااقصد اساءة الى اى احد الغرض هو النصيحة
وانا اسف اجدا لحضرتك
انت في الاصل مجبر على التامين عشان جميع السيارت الموجرة بتكون اقساط والبنك بجبرك على التامين
انا قبل ماكون صاحب مكتب انا جبت عربيه علي الزيرو وسلمتها لمكتب وبعد 4 اشهر اتصل وقلي تعالى عشان تشوف العربي عشان اتقلبت فرحت وهو كان عامل كل الاجرائات ودخلها مركز صيانه عند ايجار الشهر قلي معلش اصل بصلح السياره استنا لما تخرج السياره واخد شيك التامن وكل ماسئل عن السياره يقولي هتطلع اخر الاسبوع وبعد شهرين من الحادث وكثره السئال عنها خاصه ان كان انا عندي امتحانات فكان صعب اني اروح اشوف السياره واتاكد من كلامو
قال انا معيش فلوس دلوقتي اصلح بيها السياره رحت المركز لقتها كمى هي صلحتها واخذت السياره منه وصرفه قيمة الصيانه بالكامل من التامين ورفعت قضيه واخت حقي منه ودي المشكله العامه في ايجار السيارات ان اغلب الناس البيتنصب عليهم مبيفكرش ياخد حقه انا كان معايا عقد واخت حقي منه لاكن غيري بيقول انا ارفع قضيه اودفع فلوس للمحامي واغرم وممكن اخسر القضيه فيسيب صاحب المكتب وده اكبر غلط لان صاحب المكتب لو عرف ان كل غلط هيتحاسب علي مش هيغط
مع ذالك مش كل صاحب مكتب بيعمل كده
اما الكلام عن صاحب الموضوع بخصوص انه اتنصب عليه هو لم يقول اتنصب عليه اذاي واتبهدله السياره هو على كلامو ان السياره موديل 2010 يعني اجرها سنتين على الاقل وانتها عقد الايجار مع المكاتب من المفرود انو حقق ربح جيد تقريبا 100% لان بحسبه بسيطه هوممكن يكون دافع مقدم في حدود 50000 خلال 24 شهر مفرود يطلعلو صافي على الاقل 2000 بعد دفع القسط يعن تقريبا استعاد الفلوس المدفوعه
انا بتكلم من واقع المفروض لاكن لا اعلم ملابسات ماحدث معاه وارجو ان يذكرها
اما بالنسبه السيارات متبهدله ده شيء طبيعي ان يحس ان السياره متبهدله بكل بساط السياره تشتغل في الايجار السنه تحسبها بسنتين
واي شخص هياجر عربي على الزيرو بعد نهايه المده هيحس انها متبهدله لانه سلم عربيه على الزيرو وبعد سنتين استلمها ملقهاش زي الاول لان التطور مكنش امام عينه اول باول لاكن لو جاب السيارتان واجر وحده وساب وحده معا كان بعد سنتين هيحس ان السيارتان في مستوى واحد

في الاخر متعتزرش على حاجه انا عرف ان كتير من اصحاب المكاتب بيعملو كدة بس دة مشمعناه ان كلهم كده عشان كده انا بكتب وانت بتكتب وغرنا بيكتب لنصح الناس