قديم 19-04-2012, 11:06 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشروع مكتب تاجير ارجو المساعدة من اهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود36 مشاهدة المشاركة

لو سمحت يا ahany
انت شايف ان صاحب مكاتب وشركات الايجار لبط وبتاع مشاكل ليه
لازم تشوف الموضوع بشك متوسع ميبقاش في نطاق ضيق وهونطاق المستاجر
يعني انا مثلا صاحب شركه ايجار وانت جيت تاجر سياره ورجعتها مخبوطه مفرود عشان مبقاش لبط وبتاع مشاكل اقولك شكرا انك خبط العربيه مع السلامة ويبقى عشان اجرتها مثلا اسبوع ب1400 ادفع اصلاح 15000 غير ان صاحب السياره بياخد ايجارها اثناء الصيانه وبعد ماينتهي عقدي معاه يرفع قضيه تعويض لان قيمة السياره انخفض 10000 بسبب الحادث
اي واحد يقولك ان ده حرام مع ذالك لاقدر الله في حاله الحادث بنصلح على التامين وبيدفع الخبط السياره ايجار السياره اثناء فتره الاصلاح و10% من قيمه الاصلاح لان دى نسبه بتخصماه شركات التامين كاهلاك للقطع الغيار
وبعد كل ده بيطلع الخبط العربيه غرمان في حدود 3000 جنيه بدل مايدفع مبلغ في حدود 20000 جنيه وبعد كده بتقول علي صاحب المكتب انه لبط وبتاع مشاكل
شكرا
انا لااقصد احد بعينة
انت صاحب مكتب سيارات ممكن سؤال ؟
لية بتشطرت انك ماتخدش عربية من احد بعقد سنوى غير لما يكون عليها تامين شامل ؟
علشان لما تتقلب ولا تتخبط لاقدر الله تقولى اتصرف مع التامين وادوغ انا السبع دوخات لغاية لما اصلح العربية فى التامين وتاخدلها خمس او ست اشهر وطبعا القسط شغال البنك مالوش دعوة
والمصيبة بعد دة كلة تكتشف ان صاحب المكتب ساوم المؤجر على وصل الامانة واخد عشرة الاف جنية فى جيبة
طبعا من كلام حضرتك واضح انك شخص محترم بس انا بتكلم من واقع الى شوفتة
وعندك مثال حى صاحب الموضوع ماجر عربيتين لشركتين مختلفتين ووقع فى نفس المشكلة
انت نفسك مسمعتش عن عربيات اتاجرت من اشخاص غير مصريين وتانى يوم كانت فى غزة ؟
محصلش معاك ان واحد اجر عربية اسبوع واخدها شهر وبعدين رماها متبهدلة فى اى حتة . وتكتشف بعد كدة ان البطاقة مضروبة ؟
انا لااقصد اساءة الى اى احد الغرض هو النصيحة
وانا اسف اجدا لحضرتك