قديم 19-04-2012, 10:36 PM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice
افتراضي رد: مشروع مكتب تاجير ارجو المساعدة من اهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

اولا احمد ربنا ان العربيات رجعت متبهدلة وبس والله العظيم ناس اشترت كيا سيراتو زيرو والعربيات ماكملتش شهر واحد وكانت فى غزة وما رجعتش تانى
بخصوص فتح مكتب تاجير سيارات
بصراحة دة محتاج كذا حاجة اهمهم
انك تكون لبط وبتاع مشاكل ( انا اسف جدا )
يكون عندك شبكة علاقات عامة كويسة
بخصوص تاجير السيارة بالسواق دى حاجة مضمونة جدا بس العيب الوحيد بتقلل عدد العملاء ليك ودة طبعا علشان الى عاوز ياجر عربية عاوز يجرى و يقفل الامبير بتاعها ( عربية ايجار بقى ) وعرفش لية دايما الى بياجر عربية بيتعامل على ان صاحب المعرض سرقوا وبينتقم من العربية
لو هتفتح فى المدن الجديدة مثل الرحاب و مدينتى موضوع السيارة بالسواق هيشتغل حلو قوى وكل شغلك بالتليفون هتجيب حد من وسط البلد للرحاب و العكس
اما لو هتفتح المكتب داخل المدينة مش هيشتغل موضوع السواق غير يوم الخميس فى الافراح وبعض المناسبات مثل لو حد رايح المطار وخلافة
يعنى العربيتين هيشتغلوا 10 ايام فى الشهر
بخصوص الضمانات على السائق
اهم حاجة ايصال امانة بقيمة السيارة زيرو
وعقد بينك وبين السائق مكتوب فية انة هو المسؤل جنائيا عن السيارة يعنى لاقدر الله وخبط حد او كسر لجنة او ماشابة
انسب حاجة هى لو تقدر تدخل العربيتين لشركة بترول بس دول ليهم طلبات فى السيارة اعتقد
لازم تكون موديل السنة
2 اير باج
مش عارف هل تبيع العربيتين ( فى حال لو تعرف شركة بترول تاخد العربيتين ) وتجيب واحدة زيرو ؟
لو عندك شبكة علاقات عامة وتقدر تشغل العربيات بمعرفتك توكل على الله واستخير ربنا والميزة ان العربيات هتبقى تحت عينك
وتقبل مرورى وربنا يقدم مافية الخير
لو سمحت يا ahany
انت شايف ان صاحب مكاتب وشركات الايجار لبط وبتاع مشاكل ليه
لازم تشوف الموضوع بشك متوسع ميبقاش في نطاق ضيق وهونطاق المستاجر
يعني انا مثلا صاحب شركه ايجار وانت جيت تاجر سياره ورجعتها مخبوطه مفرود عشان مبقاش لبط وبتاع مشاكل اقولك شكرا انك خبط العربيه مع السلامة ويبقى عشان اجرتها مثلا اسبوع ب1400 ادفع اصلاح 15000 غير ان صاحب السياره بياخد ايجارها اثناء الصيانه وبعد ماينتهي عقدي معاه يرفع قضيه تعويض لان قيمة السياره انخفض 10000 بسبب الحادث
اي واحد يقولك ان ده حرام مع ذالك لاقدر الله في حاله الحادث بنصلح على التامين وبيدفع الخبط السياره ايجار السياره اثناء فتره الاصلاح و10% من قيمه الاصلاح لان دى نسبه بتخصماه شركات التامين كاهلاك للقطع الغيار
وبعد كل ده بيطلع الخبط العربيه غرمان في حدود 3000 جنيه بدل مايدفع مبلغ في حدود 20000 جنيه وبعد كده بتقول علي صاحب المكتب انه لبط وبتاع مشاكل
شكرا