عرض مشاركة واحدة
  #3  
قديم 11-03-2012, 09:33 AM
الصورة الرمزية elmahdy29
elmahdy29 elmahdy29 غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والرياضة
 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المشاركات: 135
elmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to allelmahdy29 is a name known to all
افتراضي رد: معلومات جديده بالنسبه للعزل الحراري لموديلات 2012


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omda1975 مشاهدة المشاركة

لاحظت اشياء هامه جدا بالنسبه للعزل الحراري في حوض الموتور و الفرق بين المنوال والاوتوماتيك واكتشفت عدة اشياء ارجو انها تفيدكم.
1- العزل لكل موديلات 2012 ممتازه و يوجد اسفنج عند نهاية الداش بورد من داخل السياره بعكس الموديلات السابقه والحراره تكاد تنعدم في الصالون.
2- العزل في السياره المنوال لايوجد في حوض الموتور في سدر السياره وهذا ليس عيب على الاطلاق وذلك لان فرن الحرق الخاص بشكمان السياره اللوجان المنوال في الامام(مقدمة الموتور) وليس الخلف ومن المعروف ان فرن الحرق(وهي المنطقه التي يتصل بها الشكمان مع الموتور و تصل حرارتها لدرجة الاحمرار) وكل السيارات التي ينطبق عليها الكلام ليس لها عازل في سدر السياره فيكتفي بالداخل عند القدم وخلف الداش بورد فقط . يعني مكنش عيب وعدلوه في الاوتوماتيك .
3- نيجي للاوتوماتيك العزل من الداخل شرح المنوال ولكن في الحوض في قطعه من العزل وده امام فرن الحرق مباشرتا وده لان فرن الحرق بتاع شكمان العربيه الاوتوماتيك في وش سدر السياره(خلف الموتور) مباشرتا وده مش عيب ايضا لان برده سيارات كتير فرن الحرق بيبقى في المكان ده حسب تصميم الموتور ولو ان العزل كان من الافضل (وزي ما شفته في السيارات الاخري ذات نفس الخاصيه) لكل سدر السياره.
شكرا للمعلومة الجميله ديه
رد مع اقتباس