قديم 08-03-2012, 06:14 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل يمكن تحويل فيات 132 لسيارة حديثة؟

ممكن بس هتصرف جامد اوى .. وبصراحه حرام فى الـ 132 لانها مهما عملت فيها هتفضل عربية قديمة ..

طبعا انا عارف انك زهقان من الكلام ده .. و حاسس انك غاوى العربية فعلا ..

طيب انا عندى فكره ..

ايه رأيك فى مرسيدس 200 موديل اوائل تمانينات ..

دى ممكن تجيبها وتظبطها واحده واحده .. طبعا فخامة واعتمادية اكتر من الـ 132 .. بس تعتبر نفس الاستايل (العضمة الناشفه بتاعت زمان ههههههه) ..

بس فعلا المرسيدس هى العربية اللى يمكن فعلا تحويلها لسياره حديثة ..

انا معلوماتى فيها مش اوى بس اقدر اقولك ازاى بشكل عام ..

اللى اعرفه ولاحظته معاه العربية دى صعب اى تقنعه انها بقت قديمة وانه يغيرها ويركب حديث (كورى ولا يابانى) .. بتبقى فى عينه النوع ده من العربيات هى اللى تستحق لقب عربية ..

ممكن يسقط فيها موتور تسعينات انجيكشن وبكده ميكانيكيا بقت عربية حديثه ..

ده غير ان فيها كماليات كتير .. وفخامة وثبات ووسع وراحه ..

يعنى باختصار بدل ما تجيب 132 بـ 20 الف مثلا (علشان تبقى اساسياتها سليمه وتتحمل التعديل) وتصرف عليها 20 زى ما قلت .. هات مرسيدس 200اعتقد تعمل من 30 الى 40 حسب الحالة والموديل و الكماليات) .. واصرف عليها الباقى .. وحاجة فى حاجة ظبط فيها لغاية ما تبقى عروسة ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ