قديم 19-10-2011, 11:22 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه الحل فى حالتى دى ...؟؟؟؟!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw مشاهدة المشاركة

حضرتك هتتصرف بموجب التوكيل الصادر من صاحب السيارة لحضرتك
اشكر حضرتك للرد والشرح لكن حضرتك ما اخدتش بالك من "معايا عقد مسجل" مش توكيل لانى ما اشتريت اشتريت بعقد مسجل ومارضيتش انقل ملكية لان كان لسه فاضل سنة فى الرخصة وكمان الفحص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوجهاد مشاهدة المشاركة

اولا هو مقلش ان معاه توكيل قال معاه عقد مسجل
هل ينفع يبيع بالعقد المسجل باسمه والرخصه باسم المالك القديم؟
انا اعتقد ان موضوع البيع بيكون من صاحب الرخصه او توكيل عنه
وطبعا في حاله انتهاء الرخصه مايقدرش يعمل توكيل او تسجيل الا لما يجيب شهاده بينات من المرور للشهر العقاري

فانا من راي ان البائع الحالي يرخص العربيه باسمه بموجب العقد المسجل ال معاه وبذلك يوفر ثمن التسجيل علي المشتري هذه السنه ويعمله توكيل ب 10 جنيه
شكرا لحضرتك استاذ ابوجهاد على توضيح نقطة العقد دى
بالنسبة لموضوع البيع انا ايه اللى يخلينى احتاج لصاحب الرخصة مادام معايا عقد مسجل ؟؟؟؟ وبعدين دلوقتى لو خلصت الاجراءات عادى على انى هاحتفظ بالعربية ومش هابيعها "مثلا" يبقى هامشى فى الاجراءات عادى بتاعة التجديد ونقل الملكية والفحص ولما الرخصة الجديدة تطلع باسمى ابقى ابيع كمالك للسيار والرخصة لكن انا بافكر فى حل : اللى هو يخلى المشترى يشترى بعقد مسجل(حماية لنفسى اولا) وبعدين بدل ما انقل ملكية بأسمى وارجع ابيع والمترى ينقل بأسمة لا ننقل الملكية مباشرة باسم المشترى يعنى:
اشتريت من البائع اللى انا اشتريت منه "بعقد" وبيعت للمشترى اللى انا هابيع له "برضه بعقد" دون المرور بخطوة انى يبقى معايا رخصة بأسمى
حضرتك متخيل الموقف؟؟؟
وده اللى مخلينى متردد استنى لما ابيع والمشترى ينقل ملكية على طول ويطلع رخصة بأسمة ؟؟؟
ولا اجدد انا وانقل ملكية وبعدين ارجع ابيع والمشترى ينقل ملكية تانى؟؟
المفروض الرخصة خلصت فى شهر 8 اللى فات ياترى الغرامة هاتبقى قد ايه على تأخير التجديد ؟؟؟ وفى كل الاحوال انا كده كده هاطلع شهادة بيانات لان الرخصة مرور السلام وانا مرور بين السرايات او على حسب مرور المشترى الجديد
والف شكر مره تانية على المتابعة بالرد
وارجو الافادة فى التردد ده: اجددد وانقل ملكية وبعدين ابيع؟؟؟ ولا استنى المشترى عشان انقل ملكية عليه على طول؟ موضوع التوكيل ده مرفوض بالنسبة لى عشان الامان

صلى على رسول الله
---------------------