قديم 02-09-2011, 01:07 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربية تقيلة ولا خفيفة؟؟؟ طبعا الخفيفة أحسن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

أيوة كدة يا ودييييييييييع.:fun_36_3_1 6[1]: دا أنا هشهرك. ههههههه
لا صحيح أنا مش عارف أقولك إيه غير إني هنا مع الموضوع دا ولحد فعلا ماتقول إنتوا خلاص وجعتولي دماغي.
بس هوا الفكرة بس إنك كل الحلول الي شرحتها لإعادة توزيع وزن السيارة غير عملية أو منطقية أساسا.
ياعني لا هينفع أجيب نوع ماتور بوكسر أو V إذا كان ماتور عربيتي رأسي ودا بسبب بسسيط جدا إني عربيتي 50% من تكلفتها ماتور وغير صعوبة إني أغير شكل الماتور نفسه في قلب حوض العربية.

تاني حاجة إني مش هشيل الفرش بتاع العربية بكل بساطة لأنه لا يمكن الإستغناء عنه وكمان هوا أصلا وضعه منخفض ياعني بيساعد على إني مركز الثقل بيكون منخفض.
كمان مش هينفع أقص سقف العربية وإلا هغرق في المطر.
هههههه
أنا بهزر معاك كلامك من الوجهة النظرة مفيد وصح مليون في المية إستمر ياهندسة وعلى من يريد أن يطبق أن يبحث عن الطريقة المناسبة له.

يااااااااااااااااه.... أخيرا حد حيتبناني؟؟؟؟؟

الله يكرمك يا د. إسلام... والله انت رفعت معنوياتي.. انت وكل اللي ردوا قبل كده

الحمد لله إني قدرت أشيل فكرة إن العربية التقيلة حلوة والعربية الخفيفة وحشة

بالنسبة للحلول بتاعة إعادة توزيع الوزن ففعلا تطبيقها صعب بالنسبة لمعظم الناس بسبب إن تكلفة تعديل السيارات عالية على معظم الناس، ده غير إن العربية بعد التعديل (الحقيقي) غالبا مبتبقاش مناسبة للاستخدام العائلي... بمعنى إنك يستحسن يبقى عندك عربية تانية غير اللي حتدعدلها لو عندك عيلة.

بس التعديل مش مستحيل... تخفيف الوزن ممكن تشوفه لو تابعت أي سباق رالي... وللعلم.. فيه فئة في سيارات الرالي القوانين بتفرض إنها تبقى أصلا عربية عادية وبعدين تتعدل عشان تدخل السباق.. بس في المقابل.. شوف تكلفة التعديل بتبقى كام

ياسيدي... ده انت لو لعبت Need 4 Speed حتلاقي نفسك بتعدل في العربية وتشيل من وزنها وتركب كبوت فيبر وتعرض جنوط وتغير في العفشة وتعمل حاجات تانية كتير عشان تزود أداء وتماسك العربية.. واللي في اللعبة ده حقيقي لإنه تقليد للواقع 100%

وصدقني حتى لو مش بتهزر... أنا متقبل رأيك وعلى الرحب والسعة في أي وقت

...