قديم 13-08-2011, 11:26 AM
ahmed_rahem ahmed_rahem غير متواجد حالياً

ahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مقال مستفز جدا عن قيادة السيدات المنقبات ادخلو قولو رايكو

السلام عليكم،

احب اضيف نقطة تايهة عنكم، القيادة فى مصر تحتاج إلى عيون فى خلف وجانبى الرأس. أنما القيادة فى باقى دول العالم القيادة سهلة لان القواعد معروفة وكسرها استثناء وليس القاعدة.
انا زرت اربعة دول اروبية ودوليتن خليجية، محستش بفرق فى الطرق بينهم ولا قواعد المرور خالص. فى الامارات السيدات تقود السيارات بالنقاب الكامل بدون تأثير على باقى السيارت - كلة ماشى فى حارتة - انما هنا صعب.
يبقى الوضع مش ضد قيادة المنقبات انما وضع ظروف تتيح قيادتهم لان بالوضع الحالى يتكون فى صعوبة ليهم ولينا، تحسين الظروف من اول استخراج الرخصة - بامتحانات زى باقى الدول وتطبق على الكل - لحد جودة الطرق واتباع قواعد المرور على الكل.
مش الفوضى الى احنا عايشين فيها.
انا زوجتى كانت بتسوق فى الامارات وعلى سفر بسهولة تامة - وبعربيات اقوى من الى هنا - انما هنا بتخاف تروح لحد المحل الى فى اخر الشارع والقيادة بتكون عندها اخر خيار.
احنا بنتكلم فى الفرعيات وسايبين الاساسيات، حد عاجبة فوضى المكروباص، ولا قتل جميع قواعد المرور - من مشى عكس الاتجاة على طريق الواحات، إلى كسر اشارات -، ولا بلطجة سواقين النقل خصوصاً الثقيل منهم، ولا المصيبة الكبير الحاجات الى بنمشى عليها ومفروض انها شوارع ليها تخطيط وعلم والمدقات الى عندنا. فى المانيا فى عز المطرة من المطار إلى الفندق سواق التاكسى كان ماشى على 150 كيلو وبيقول علشان فية مطرة، والامارات على الطرق السريعة 120 كيلو دى حارة البطئ، هنا ابقى ماشى 120 وانا خايف ازود لان الطرق مبتستحملش ولا البلاعات والحفر ومطبات الاهالى...الخ.
ارجو انكم تخدوا رأئى بهدؤ، انا لا اقصد تجريح احد ولاكن بيصعب عليا اشوف حالنا كدة وناس تانية حالها ازاى واحنا فى ادينا نتغير للاحسن، المهم النية.

والسلام ختام

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_rahem ; 13-08-2011 الساعة 11:38 AM