قديم 07-07-2011, 11:25 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين تكييف السيارات القديمة والحديثة والمنزل

الأستاذ essamenen
أقدر لك ردك واهتمامك

بس اسمحلي أختلف معاك تماما

الصمام اللي بتكلم عليه كان موجود في السيارات القديمة لحد التسعينات تقريبا، ومهمته إنه يحافظ على الضغط داخل المبخر شبه ثابت للأسباب اللي قلتها قبل كده، مش إنه يرفع الـRPM زي ما حضرتك بتقول، والدليل على اللي بقوله هو اللي مكتوب في اللينك ده:
http://www.tpub.com/content/construc.../14050_303.htm
واللينك ده برضو
http://youracauthority.com/acterms/S...TV_Valve.shtml

ده بالإضافة إلى تجربتي الشخصية في سيارتي السابقة (تويوتا كريسيدا 82)، لإن الصمام ده لما اتشال الـRPM كان بيعلى عادي جدا لما بشغل التكييف، بس في المقابل كفاءة التكييف انخفضت خالص لإنه كان بيبرد زيادة عن اللزوم وبعدين يعمل تلج فيحصل انسداد في الدايرة، وعشان كدة لازم التكييف يتفصل كل شوية.

وللأسف إصلاح الصمام ده سهل قوي زي ما فهمت من النت، بتغيير طقم الإصلاح بتاعه، بس لإن سوقنا جاهل، فالحاجات دي مش موجودة.

واسمحلي اختلف معاك للمرة التانية
سرعة الموتور سبب رئيسي في وجود الصمام ده، لإن سرعة الكومبريسور مش ثابتة، وبالتالي كمان كمية السريان مش ثابتة، وبالتالي الضغط الخارج من والداخل إلى الكمبريسور كمان مش ثابتين

وانت عايز ضغط ثابت داخل المبخر.... قوللي إزاي تعملها من غير حاجة تنظم الضغط؟؟؟؟؟

اللي أنا مقتنع بيه إن التكنولوجيا بتتطور، يبقى فيه حاجة مختلفة موجودة دلوقتي..... هي إيه؟؟؟؟

حد يقوللي يا جماعة!!!!!

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 07-07-2011 الساعة 11:36 PM