قديم 30-06-2011, 08:42 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: هل هناك من يساعدني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar_saad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اعضاء المنتدي الكرام - اولا اشكركم علي كل المعلومات التي عرفتها منكم عن مختلف ماركات السيارات - و قد كتبت تلك الرسالة طالبا النصح و التوجيه من ذوي الخبرة منكم فارجوكم الا تبخلو علي بما يفيدني انا و غيري

اهلا بحضرتك معانا في المنتدي وان شاء الله اقدر افيدك

اولا - انا اريد ان اشتري سيارة هاتشباك - و الخيارات التي امامي هي ال i10 و سيلاريو و اسبرانزا 113 و بما ان فارق السعر مهم جدا لي - فانا افكر جيدا في اسبرانزا - مع العلم ان طريقي لعملي ما بين مدينة العبور و الجيزة - او طريق مصر الاسكندرية الزراعي - فهل تنصحوني ب اسبرانزا 113 - هل هي اعتمادية - في السفر؟

بص يا غالي بالنسبة للصيني عمتا هو عامل زي البطيخة يا قرعه يا حمرا في ناس تجيبها تنساها وناس تجيبها تذلها الذل اللي هو

يعني انا اقصد انك خليك في المضمون

لو مصمم علي الهاتش باك يبقي مش قدامك غير ال i10 والبيكانتو والسلاريو وانا افضلك ال i 10 لانها اكثر اعتمادية

لاكن ناس كتير اشتكت من ان قاعدة ال a113 متعبه وغير مريحة

لو تجيب عربية سيدان وتستفيد من الشنطة يبقي خليك في اللوجن او الفيرنا

ثانيا - رجاء و هذا لله - اريد ان اشتري هذه السيارة من كونتاكت كارز بنظام التقسيط المباشر - ياريت من تعامل مع كونتاكت كارز بهذا النظام و سأل اولي الامر في شرعية هذا التعامل ان يعطيني المعلومات الكافية - او من لديه معلومات تفيدني و له الاجرو الثواب من عند الله
اسف علي الاطالة و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

بص يا غالي انا بقسط عربيتي الفيرنا من كونتكت تقسيط مباشر ومفيش اي مشكلة الحمد لله معاهم لحد دلوقتي وهما كمان متعاونين في موضوع التأمين يعني مش بيجبروك علي شركة بعينها وهما كمان وسطأ لشركة تامين بس انا امنت معاهم سنة وسيبتهم بعد كدا لانهم غاليين ومش كويسين في موضوع التأمين

انا بقسط بقالي فوق السنتين ونص معاهم

واي استفسار تاني انا تحت امرك

الرد في الاقتباس