قديم 29-03-2011, 11:05 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
للاهمية رد: صيانة اكسيل مانيوال 1500 cc

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

ده 99% كتاوت الدينامو محتاجة تتغير .. حصلت عندى قبل كده والكتاوت كنت بحوالى 70 جنية وحوالى 25 مصنعية على ما اتذكر ..
بيقولى اللى موجود صيني وحاول تدور على التركي

روح لكهربائى او محل بطاريات وخليه يقيسلك شحن الدينامو وغالبا هتلاقية بيعلى وينزل ..
لقيت البطاريه الحمد لله كويسه كشحن وكمياه مظبوطه وكمان شحن الدينامو كويس

علشان تبقى عارف برضو الكتاوت دى عبارة عن قطعة جوا الدينامو نفسه .. يعنى الراجل بيفك الدينامو ويغيرها ..
الله ينور عليك

فعلا هو ده الزينون ...
انا روحت للكهربائي وقالى الرعشه دى فى الغالب كتاوت
لانه حط ايديه فى حوض المكنه خلف العدادات وقاعد يلف حاجه كده معرفش دى ايه
سالته
انا كده فصلت الكتاوت بتاعة الدينامو بس غعلط تمشي بيها كده لان الشحن هيبقي ع البطاريه كله
ولما فصل الكتاوت لقيت نور التابلوه زاد وثبت والرعشه راحت
وقالى لازم نحل الفوانيس الاماميه وننضفها عشان النور يفرق معاك ( مع انه قبل ما نغير اللمبات من 100 الى 260 فولت ) قالى الفوانيس نضيفه وتغيير اللمبات هيفرق لوحده سبحان الله
حاليا الرعشه راحت والنور زاد شوية وثبت وقالى لو الرعشه جت تانى هتجيبلي كتاوت دينامو بس حاول تلاقي تركي
بس موضوع انها لو فصلت منى مثلا وانا راجع مارشدير وجيت ادور تانى بتغيب فى الدوارة وصت المارش بيعلى وبيفوت
مع العلم انه الحمد لله بتدور من اول مره الصبح حتى لو مركونه اكتر من 12 ساعه

يا ترى ده من ايه ؟
اصلى ممكن اكون فى زحمه ومحدش بيصبر وممكن تحصل مشكله ؟
اروح لميكانيكي ولا الكهربائي ؟
مستنى ردودكم القيمه وشكرا جزيلا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت