قديم 20-04-2009, 03:07 PM
الصورة الرمزية بيرو
بيرو بيرو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

بيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant futureبيرو has a brilliant future
افتراضي رد: تعرف حاجة عن السيارات فى ليبيا؟؟؟؟

شوف يا ابو نورا العزيز

انت كلامك مظبوط جدا بالنسبة الى ان شغل السايبرات والشركات الصغيرة مش كويس وفعلا مبيدوش مرتبات كويسة خصوصا ان اى واحد واخد معهد حاسب الى فى مصر او حتى اتعلم ينزل ويندوز بيجى هنا يقولك انا مهندس كمبيوتر ودة خلى سمعتنا فى الحتة دى وحشة خالص

لكن الخبر الكويس

هو ان ليبيا فى التلات سنين اللى فاتو انفتحت انفتاح كبير اوى على العالم بعكس الفترة اللى قبلها لما كان فى حصار من العالم على ليبيا وكل الدول اللى كانت قاطعه علاقتها بليبيا رجعت تانى لدرجة ان السفارة الامريكية فتحت هنا تانى وبتبنى حاليا اكبر سارة ليها فى الشرق الاوسط

وفى شركات كتير اشتغلت هنا كلها عالمية ودة زود الطلب جدا على الناس اللى متعلمة كويس

لكن رغم كل دة بالنسبة ليك بردو لازم تكون مظبط قبل ما تيجى لان الوظيفة دى عادة الشركات الكبيرة بتكون جايبة I T بتاعها معهاها من بلدهم يعنى

شركة المانية بتلاقية المانى انجليزية بيكون انجليزى

دة اللى انا شفتة بنفسى فى الشركات اللى دخلتها هنا لكن ممكن يكون فية مصريين انا معرفهمش

لكن دة ما يمنعش وجود شغل لكن انا بكلمك على الشركات الكبيرة اوى

فى مجالات تانية بقى الطلب عليها زايد جدا زى المحاسبين الشغل كتير اوى ( بس بقول المحاسبين مش خريجين كليات التجارة) يعنى لازم تكون تعرف اكسيل كويس جدا وتكون فى الحسابات شاطر وتعرف شوية انجليزى مش كتير لكن المصطلحات
فى الحالة دى الشغل كتير اوى وممكن تشتغل شغلتين وتلاتة فى اليوم
هنا عايزين الجاهز اللى يشتغل على طول مش اللى لسة هيتعلم
اللى لسة بيتعلم بيشتغل فى الشركات الصغيرة ودى مرتباتها مش عالية اوى حلوة لكن مش زى الشركات الكبيرة طبعا

اللى بنى مصر .... لا رسم .... ولا سطر
ولا عمل حسابة فى يوم ... ان الدنيا هتمطر