قديم 13-03-2011, 06:57 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي عايز اركب طرمبة بنزين كهربا .. قولي رأيك فى الموضوع دة ؟؟

معايا سيارة ريجاتا .. الطرمبة اللى فيها رداخ ميكانيكية .. ومفهاش اي مشكلة الحمد لله
لكن عايز اركب واحدة كهربا علشان متاخدش وقت فى الدوارة بعد ركنها ليومين مثلا . واحيانا
فى اليوم التالى لان الطرمبة الكهربا هتحضر لها بمجرد مفتح كونتاك .

لقيت عندى طرمبة بنزين كهربا كانت بتاعة اللانسر تقريبا .. ركبتها .. وعملت لها الاسلاك بتاعتها مع الموبينة يعنى افتح كونتاك تشتغل .. افصل كونتاكت تفصل .. هى بتسحب بنزين خفيف لثوان معدودة وتقف لعطل فيها لان حد اخدها وشغلها فترة فى حوض السمك بدل الماتور بتاع الحوض
. وطبعا التجربة فشلت .. بتشتغل خمس دقايق على الاكثر وتفصل

عايز اشتري طرمبة بنزين كهربا .. من خلال تجارب حضراتكم اشتري اية ؟ والتكلفة كام تقريبا ؟؟؟
الطرمبة اللى كانت معايا 2 فردة فقط .. وسمعت ان فية طرمبات 3 فرد .. طيب الفردة التالتة اوصلها فين ؟

سؤال اخر علشان معرفش ..
هل المفروض ان الطرمبة الكهربا لو فتحت كونتاك فترة ونسيتة مثلاَ مفتوح المفروض انها تفصل
لوحدها بعد فترة طالما الموتور مشتغلش ؟؟ ولا فائض البنزين هينزل عادي من خرطوم الراجع والعربية مبطلة؟؟

هل فية نسب سحب معينة لكل طرمبة على حسب نوعها ؟ يعنى مثلا هل هيأثر معايا لو ركبت طرمبة لانسر .. هل هتكون ضعيفة والموتور هيحتاج بنزين اكثر منها وهيبطل .. لان حسب معلوماتى ان لو سحبت بنزين من خرطوم التانك ووصلتة بالطرمبة حتى وهي ضعيفة او عطلانة الكربراتير ومكنة الفاكيوم هيكملوا المهمة وهيدور العربية .. فما رأي حضرتكم واشتري اية وبكام وما مدي التأثر

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 13-03-2011 الساعة 07:03 PM