الموضوع: مـقـــا لا ت
قديم 08-03-2011, 02:24 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مـقـــا لا ت

شىء يـفـرس

سمعت منذ 3 ساعات فى برنامج الطبعة الأولى الذى يقدمه المذيع الذى احترمه كثيرا / احمد المسلمانى وأختلف معه أحيانا
خبر يفرس وينقـط ويغيظ وبه كل مرادفات حريق الدم وكل مايؤدى الى الأصابة بجميع الأمراض المزمنة والمستعصية وكل حاجة تقرف
المسلمانى بيقول على لسان جريدة مشهورة ( جريدة الأسبوع عدد الغد)
وجايبة المصدر......... فلان الفلانى نقلا عن الاسرائيلية فلانة الخبيرة فى الشئون المالية تقريبا (انا مش فاكر الأسماء ولا المناصب الحقيقة لان الخبر يغيظ )
والخبر بيقول
ان مبارك بسلامته يوم 12 فبراير يعنى بعد التنحى بيوم كلم ملك السعودية وقال له انا عايز احول 20 مليار دولار (أه والله دولار) على بنوك السعودية والأمارات .......والملك عبد الله كتـر خيره مكدبش خبر وساعده فى الحكاية دى ( رغم انه قرب يموت وكان بيموت اليومين اللى فاتو ......هيقول ايه لربنا بس .....لما يسأله عن استضافته للحرامية والمطاريد من بلادهم )
لكن اللى يفرس وخلانى نسيت جميع المعلومات اللى قبلها
ان مبارك اتصل بحد فى اسرائيل وصله بمؤسسة مالية اسرائيليه سحبت فلوسه من بنك باركليز مصر طبعا (انا بفكر مدفعش باقى فلوس العربية للبنك ده بعد الحركة دى ........انتم ايه رايكم )
هذا البنك حول لبنك اسرائيلى فى سويسرا تقريبا مبلغ 620 مليار دولار
أه والله الرقم قاله المسلمانى كده وترجمه بالمصرى الى 3.5 تريليون جنيه يعنى 3500 الف مليون جنيه يعنى 3500 وكمان تحط جنبها 9 أصفار
ياساتر .......... ده احنا ديوننا كلها 185 مليار دولار ومبارك ( لو الكلام ده حقيقى ) سارق 640 مليار دولار مهربهم يوم 12 و 13 فبراير
يعنى علشان نـقرب المسألة اكتر
كأنه هرب 3500 جنيه واحنا ديوننا 185 جنيه
تصوروا
والكارثة بقى ان مبلغ ال 620 مليار دولار ( مش جنيه ) قالو انهم اتهربوا منين وراحو فين ومشيو الساعة كام بتوقيت جرينتش وتمت العملية ازاى وفين ...... حتى أسماء الناس اللى قاموا بالموضوع ده بالواحد
ده نسبة اللى هربوه يعادل اكتر من 3 أضعاف ديون مصر تقريبا
يخرب عقلك يامبارك ..... اكمنك انت قاعد تكلم الوزير الاسرائيلى السابق قبل التنحى بيوم....... ربع ساعة كاملة
وساعتها انا استعجبت كان بيقول له أيه فى التليفون ده كله
ولكن تفكيرى القاصر لايصل الى تهريب هذا المبلغ الكبير جداااااااااااااا
انا كنت فاكرهم بيدبروا سوا موضوع الهروب الى اسرائيل
لكن اتضح انهم بيدبروا هروب الفلوس نفسها.......مش مبارك نـفسه
وانا برضه قلت فى نفسى ده قاعد فى مصر ليه ؟؟؟وفى شرم الشيخ تحديدا وكمان قالوا خبر امبارح انه وصل القاهرة هو وعائلته
انتم بتفرسوا البنى ادمين بقى ؟؟
اتاريه بسلامته واثق من برائته وسايب لنا 90 مليون جنيه فى فرع البنك الأهلى اللى جنب البيت فى مصر الجديدة
احم .....احم
قصدى اللى جوه البيت .....وكنت دايما استعجب......أول مرة أشوف فرع بنك أو مؤسسة اصلا جوه قصر .......ومش أى قصر .....ده قصر الرئاسة......ومش أى قصر رئاسة .....ده قصر رئاسة رئيس دولة عربية .....يعنى الديكتاتورية والقلاطة والقنـزحة اللى فى العالم كلها....لكن اتضح لى أنى غلطان
لأن ده مش أى مؤسسة .....ده فرع بنك .....وأنا بعد موضوع ال 620 مليون دولار ده.... ...فهمت ان البنك د ه ليه باب خلفى بيفتح على القصر ومفتاحه مع واحد بس وربما مع عصابة ال 4 مش واحد بس
والمسلمانى حسبها طلع نصيب الفرد فى مصر هيطلع من الثروة دى بس 40 الف جنيه
يعنى انا والوالد وام عمر وسلمى كان زماننا معانا مبلغ 160 الف جنيه
وبسلامته سايب لنا عضمة يرميها لنا لما نـزنـقـنه .....يعنى أول م نحاسبه على الفلوس يقول انا معايا 90 مليون جنيه ( مش دولار) خدوهم بس أخد براءة وطبعا المسقـفاتية هيسقـفوا لانه راجل عجوز ومينفعش نحبسه وأحنا اللى يهمنا فلوس الشعب ترجع ( العضمة ) وكلمتين هرتلة من بتوع الشعب المصرى الطيب الغلبان

ده سرق الشعب ده
ده جوع الشعب ده
ده مفروض اعدامه رميا وضربا بالشباشب
لاحول ولاقوة الا بالله

وتودى اموالنا فين ؟؟؟

فى بنك اسرائيلى ؟؟؟؟؟!!!!!!

يعنى أموالنا تروح لأعدائنا وطبعا فى أى وقت ممكن يقولوا جمدناها تعاطفا مع المصريـين
وبعدين يـقـرروا يرجعوها للمصريـيـن
وبعدين يخترعوا مشكلة ......ياكلوا بيها الأموال دى علينا
حسبى الله ونعم الوكيل
طيب ألأموال دى والأموال اللى هربها كبار اللصوص الى الخارج فى الفترة اللى فاتت
كانت كفيلة بتـغـيـيـر وضع الشعب ده
انا اكتشفت اننا احنا أغنى من أمريكا

عارفين ليه ؟؟؟؟

لأننا بعد الثورة .....كل الخبراء الأقتصاديـين فى العالم أجمعوا ان الدولار سيرتفع أمام الجنيه بمقدار 25% على الأقل يعنى هيطلع من5.8 جنيه الى حوالى 7.5 وأنه سيحدث أرتفاع كبـير فى الأسعار سيؤدى الى أزمة خانـقة من المـمكن أن تؤدى الى الأطاحة بأى رئيس قادم من قبل أن يأتى
لكن المفاجأة حدثت

ويمكرون ويمكر الله

لم يحدث شىء
فـقد ثبتت أسعار السلع ولم يرتفع الدولار بأكثر من 15 قرش ثم عاد مرة اخرى ليهبط 10 قروش
اى انه ارتفع بمقدار 5 قروش فقط او 7 تقريبا
وهى نسبة ضئيلة جدا ولاتؤدى الى ارتفاع مؤثر فى الأسعار
أيه ده
رغم كل هذه السرقات .......والتى وصلت الى اكثر من 5 أضعاف الدين المحلى ورغم كل هذا
فالأقتصاد لم ينهار
بل ومتماسك
أذن احنا اغنى من امريكا
والعجيب انه رغم هروب بعض المستثمرين المصريين الا ان المستثمرين الأجانب قاعدين وممشيوش ......يعنى هما عارفين ان البلد هتـتحـسن اقتصاديا ان شاء الله
صحيح عمار يامصر
فعلا مبارك ده اكبر حرامى حكم مصر بعد رمسيس الثانى

سبحان الله حتى الحرامى القديم باسمه ميدان رمسيس من فوق ومن تحت محطة المترو باسم الحرامى الأخير

هل هو اختيار مقصود ؟؟؟؟
مفتكرش .....لانه كان قاصد يخلد نفسه ....فأساء الى نفسه حين اقترن بفرعون
عارفين فرعون كان حرامى ليه ؟؟؟؟
لأنه قال
(أليس لى ملك مصر وهذه الأنهار تجرى من تحتى )
هيا مصر دى بتاعة أبوه علشان يسأل هامان ( رئيس الوزراء بتاعه ) ان دى بتاعته والا لأ
وطبعا هامان وافـق وأيد كلامه
وقال لهامان
(ياهامان ابن لى صرحا لعلى أبلغ الأسباب / اسباب السموات فأطلع الى اله موسى )
عايز يبنى قصر بفلوس الشعب .....يوصل لحد السماء فوووووووق ....علشان يشوف الأله بتاع موسى شكله أيه
وهامان المنافـق وافـق طبعا ..............موافـقـة
ومبارك واضح انه بالمبلغ الضخم ده ناوى يبنى قصر زيه ......
لعنة الله على الظالمين واللصوص والمنافـقين وسارقى قوت هذا الشعب .....

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 08-03-2011 الساعة 03:20 AM