الموضوع: مـقـــا لا ت
قديم 02-03-2011, 01:18 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مـقـــا لا ت

[QUOTE=خالدخليفة;365081]
ياكلو زفـت

ا
وصحيح ان الشعب زودها شوية .........لكن معلش مهو الشعب بياخد على دماغه من سنة 1954 (بداية حكم عبد الناصر ) لحد النهاردة

لكن تقول أيه ؟؟؟؟ اخواننا الثوار سمموا عليهم عيد الشرطة وانقلب الى عيد الثورة وكمان مش عارفين يرفعو راسهم ولا يشخطو وينطرو زى زمان

ولكن لكى يعلمهم كيفية التعامل مع هؤلاء الخونة من ابناء الشعب الذين يريدون معاملة كريمة فـقط من الشرطة ولايريد الشعب أكثر من ذلك منهم

يعنى بسلامته عايزنا يا اما نستحمل سيادته وغطرسته هو ورجالته علينافى ظل قانون الطوارىء يااما نرجع لعصور الغاب والعصور الوسطى وكل واحد يمشى ماسك طبنجة والا سكينة ويحمى نفسه بنفسه

طالما كسرتم مناخيرنا وعايزين تخلونا زينا زيكم يبقى اشربوا بقى من البحر الاحمر او الابيض

وأنا شخصيا لا اثق بوزير الداخلية الحالى مع احترامنا الشديد لكل من سيخالفنى فى هذا الرأى

ومعلوم برضه ان السبب الرئيسى لفساد العلاقة بين المواطنين والشعب جهازين فقط من اجهزة الشرطة الكتيرة
مباحث امن الدولة
والمباحث العامة (مباحث القسم او ضباط اقسام الشرطة بصفة عامة )
ثم يليهم شرطة المرور

وباقى الاجهزة فى الشرطة راحو فى الرجلين

ولما تولى العادلى زمام عزبة الداخلية

يعنى وكأنها عزبة ابوهم واحنا لامؤاخذة شوية عبيد عندهم على رأى الجدع مدير امن البحيرة

طيب بقى بالذمة تفتكرو واحد طول عمره فى المباحث فى عهد مبارك من يوم تخرجه هل من الممكن يبقى كويس
اتمنى ذلك
انى ارجو من الله ان يزيح هذه الغمة ويخلصنا من هذه العقول الفاسدة
QUOTE]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

يعنى مثلأ الجزء ده من مقالك ..اللى بعنوان ياكلوا زفت..
(اخواننا رجال الشرطة زعلانين من الشعب المصرى علشان اللى حصل فيهم من يوم 25 يناير وحتى اليوم من اهانات وحرق لاقسام الشرطة الى أخر هذه الممارسات المعروفة للجميع
وصحيح ان الشعب زودها شوية )..

انا مش موافق عليه ليه يابوخالو لان الشعب المصرى ماأهانش الشرطه يوم 25 يناير ولكن العكس هو الصحيح الشرطه هى اللى أهانت الشعب وتعاملت معاه على انه من الاعداء ..وانا قريت ان احد ضباط امن الدوله قال للضباط والجنود على كوبرى أكتوبر مايهمكوش منهم دول زى الفراخ تقولهم هش يهشوا يبقى مين اللى أهان مين ده طبعأ غير الممارسات الاخرى اللى خلت الوضع يتفاقم...

اما بالنسبه لحرق الاقسام فانت مش ملاحظ ان كل الاقسام اتحرقت فى نفس الوقت مع حرق مقر الحزب الوطنى وخروج المساجين المدبر يعنى مش الشعب هو اللى حرق وخرب وانما الموضوع كله كان بأيدى خفيه ليها أغراض زى موضوع معركه الخيول والجمال واحب اقولك ان بعض أقسام الشرطه ومديريات الامن زى مديريه امن اسيوط اللى كان فيها ضباط شرفاء رفضوا يسيبوا سلاحهم اوينفذوا أوامر ضد ماتمليه ضمائرهم لم تمتد اليها يد الحرق أو التخريب.
طيب مهو احنا مش مختلفين اهو وأنا جبت لك المقاطع اللى تدل على عدم اختلافنا بس انت فصلت الجملة اللى غاظتك عن باقى الحديث

وانا شخصيا عانيت كثير من غطرسة الشرطة والحزب الوطنى
وخصوصا حين سرقو سيارتى لتأديبى حين تشاجرت مع احد اتباع النظام السابق والمهللين له ولم أكن اعرفه ولكن عرفته بعدها والذى قام بصدم سيارتى ولازلت مشوهة بسببه حتى الأن
وغيرها الكثير

ولكن ما أقصده اننا ظلمنا جهات اخرى من الشرطة لاعلاقة لها بنا مباشرة او عملها غير سىء السمعة

فمثلا شرطة السياحة وانا كتبت مقالة فى موضوع ادب الرحلات عن رئيس مباحث كفر صقر والذى رفض مايعادل 82 مليون جنيه رشوة
وشرطة النقل وان كان لبعضهم تجاوزات
و رجال الشرطة بالمطارات والفنادق وغيرها

وزمان كنت اعمم الحكم بناء على الأية القرآنية التى تقول
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
(أن فرعون وهامان وجنودهما كانوا خاطئين )
وهؤلاء جنود فرعون ...... لكن بعد تجارب الحياة اكتشفت ان جنود فرعون ليسوا كل قطاعات الشرطة

وأما ماحدث فى اقسام الشرطة كان مدبرا من وزير الداخلية ومبارك لارهاب الشعب
وهو ما ظهر فعلا فى شماتة مدير أمن القاهرة فينا
حين قال للمصرى اليوم انه لايستطيع اتهام احد بالبلطجة مع العلم ان قانون الطوارىء لايزال ساريا
بس بسلامته شمتان فينا
وتحدثت عن غطرسته وغروره هو ورجاله
ومعنى كده ان موضوع انسحاب الشرطة كان مدبرا
بل انى قابلت احد رجال زكريا عزمى نائب دائرتنا السابق ورئيس الديوان السابق
فقال انهم جريوا على قسم الزيتون واخذوا منه 112 طبنجة وحوالى 23 بندقية
يعنى زكريا كان عارف وبعت رجالته ياخدوا السلاح الميرى قبل م حد ياخده على أمل اعادته بعد ذلك حين عودة الأمور الى طبيعتها بافتراض حسن النية طبعا

لكن حرق الأقسام وحرق المحاكم وحرق ادارات المرور
كان لسببين
الأول / بعض الناس تشفى غليلها من الشرطة
الثانى / كثير ممن عليهم احكام قاموا بحرق كل مايدل عليهم من قضايا بالاتفاق طبعا مع رجال الحزب الوطنى

ولذلك يجب النظر الى الأمور بنظرة أكثر أنصافا
ونكون أكثر عقلانية فى الحكم على الناس

ولكنى انا شخصيا عانيت كثيرا من جهاز الشرطة ولكنها كلمة الحق من وجهة نظرى

وتقبل تحياتى

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران