الموضوع: أدب الرحلات
قديم 28-02-2011, 03:00 PM
zago boss zago boss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: باشمحاسب

zago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these parts
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

من الشخصيات الجميلة
شخص لذيذ اسمه السيد بس كنا بنناديله سيد
سيد ده راجل ماسح احذية امام محطة طنطا تخرج من باب المحطة الامامى تلقاه جنب بتاع الجرايد (موجود لحد دلوقت) وكان احسن واحد يلمع لى الجزمة واتعرفنا ببعض وبقينا أصحاب وعرفت انه من بلد تبعد عن طنطا 15 كيلو اسمها محلة روح بييجى منها بالقطار يوميا
ومن المفارقات الغريبة انى مهما غبت عن طنطا مكنتش المعها الا عنده وتجيله وحشة وشكلها سىء يقول ايه ده يابيه انت جاى بيها من الصحرا وارد عليه واقول لا بس هيا متلمعتش من اخر مرة انت لمعتها
وكنا نضحك جدا ونهرج لحد ميخلص تلميع لحد م ربنا اكرمنى بالنيسان وركنتها ادام المحطة ودخلت له وهو شافنى نازل منها ولقيته اتغير اول م روحت له وقف على حيله وازيك ياباشا والمعامله متغيره
مبقاش فيه التهريج بتاع زمان
ايه يابو السيد مالك يقول مفيش ياباشا
انا / لا و الله فى ايه ياعم العيال فيهم حاجة يقول لا ياباشا ربنا يخليك لينا
يخرب عقلك ياسيد يابنى ايه المعاملة الناشفة دى انت زعلان منى ف حاجة يقول استغفر الله ياباشا
وانا اندهشت (استغفر الله!!!!!!) غريبة لكن بعد الجملة دى فهمت ان العربية خلته اتغير
وحس ان فى حيطة بينى وبينه
تانى مرة نفس المعاملة فسالته يابنى فى حاجة فقال العفو ياباشا هيا العين تعلى على الحاجب
عين ايه وحاجب ايه
نزلت من على الدكة وقعدت جنبه على الرصيف ولسه هكلمه ولقيته قا م واتنفض وقال / العفو ياباشا
والله لانت قايم قاعد فوق
يخرب عقلك يافقرى كل ده علشان العربية ؟؟؟ ومشيت من ادامه لكن كانت اول مرة ازعل من العربية اوى لانها عملت حيطة بينى وبين شخص مكافح بياكل بشرف رغم انى كنت زعلان منه علشان بيدخن وحواليه شوية عيال حرافيش مصاحبهم واخلاقهم مش كويسة وكان يقول فارشين جنبى مش معقول هقاطعهم
وبالمثل شاب لذيذ اسمه اعتقد احمد او محمود و ده ماسك بارك فى ميدان الساعة فى طنطا كنت لما احب اريح من الشغل اركن العربية بعيد واروح اقعد معاه على الرصيف نشرب شاى ونهزر لحد فى يوم مكنتش لاقى ركنة واضطريت اروح له فى الاول مجاتش معاه فقال ايه ده انت اشتغلت سواق ؟؟ فقلت لا دى بتاعتى ولقيت وشه جاب جميع الالوان وقال انا اسف ياباشا فانا اتغظت وركنتها وقلت له فين الشاى فقال عينى ياباشا وجاب الشاى ليا لوحدى فقلت وانت ؟ فقال عيب ياباشا شخطت فيه / عيب ايه روح ياعم هات الشاى وهيجيب كرسى قلت له / لا حط الصينيه ع الرصيف زى زمان فقال ميصحش ياباشا فقلت / متسيبك من حكاية باشا اللى قلتهالى 95 مرة من ساعة مشفتنى فقال / ايه ده ياباشا انت عديتهم ؟؟؟ تااااااانى باشا
لكن شربت الشاى ومنطقش ولاكلمة
الله يخرب بيتك يامبارك ياللى رجعت الطبقية تانى وحسست ناس انهم اقل من غيرهم
رغم ان النبى قال
لافضل لعربى على اعجمى الا بالتقوى
و ربنا قال
ان اكرمكم عند الله اتقاكم
صدق الله العظيم
مش اغناكم
بارك الله فيك ...ياباشا