قديم 24-02-2011, 03:21 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roaahim مشاهدة المشاركة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roaahim
السلام عليكم يااستاذ سيد انا بعت عربية بتوكيل وكتبتله التجديد والتراخيص فالمرور لانها ماشية برخصة مؤقتة وانا عاوز ابعد عن قرف المرور وهو تجار يعنى ممكن يبيع العربية فاى وقت فهل هو له الحق انه ينقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى التانى والا الامر مقتصر عليه فقط واذا نقل صيغة التجديد والترخيص للمشترى الجديد هل حتفضل السيارة باسمى للابد مع العلم ان التصريح المؤقت حيخلص فا شهر مايو والفحص فشهر8 _2012 وشكرا يااخى الفاضل
اخى معنى كلامك انك بعت بشهادة بيانات
وطبعا من حقة يجدد ويرخص
وكمان لو باع بتوكيل من حقه يكتب فيه زى التوكيل اللى انت عمله بالظبط او ينقص منه السؤال يعنى حيفضل الكلام دة للابد والا لغاية ما رخصة العربية تتنهى او يجى ميعاد الفحص واية مخاطرها اسف للازعاج
المفروض تكون عملت عقد ابتدائى بينك وبينة وده بيحميك مدنيا وجنائيا
اما بخصوص انه يجدد على طول ف ده من حقة طالما انت سمحتله به
اما من ناحيتنا احنا بنرفض نعمل اكثر من 3 توكيلات خصوصا لو مكتوب فيه التجديد والترخيص علشان بنحاول نحمى صاحب العربية الاصلى وطبعا ده مش قانونى
بس من حقة يبيع ويجدد باسمك
بس اقولك حاجة مهمة
هو لما بيروح المرور يجدد هناك بيثبتة التوكيل فى ملف السيارة وده بيحميه ويحميك

متقلقش من حاجة طالما انت كويس اكيد مفيش حاجة هتحصلك
اللى مش بيتوكل على الله هو اللى يخاف مش انت
سيبها على الله واكيد مفيش حاجة هضرك الا اذا ربنا اراد

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية