قديم 20-12-2010, 03:19 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لية نيسان صنى مش محبوبة..!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassamcoltd مشاهدة المشاركة

الساده القراء الاعزاء
أولا انا بحكم شغلي مهندس مدني تنفيذ فانا ركبت معظم العربيات الموجوده بالسوق حاليا من كل العربيات الجديده كيا و هيونداي و دايو و اسبيرانزا و تويوتا و كده المهم الواحد اولا بيشوف قدرته الماليه كام و بيحدد عليها هوا عايز يجيب ايه طبقا لفلوسه و طبقا للفوايد اللي هايترزعها من البنك دي اول حاجه طيب ايه المتاح في فئه الـ 90000 جنيه و حاجه المفترض تكون كويسه هتلاقي 3 عربيات تقريبا الاولي هيونداي نيو اكسنت الثانيه كيا ريو و الاخيره نيسان صني انا طبعا باتكلم عن الاوتوماتيك و الله العظيم انا شايف ان اول اختيارين ما يستحقوا 60000 جنيه عربيات فقيره جدا داخليا تحس انك راكب توكتوك مافيش حاجه تلفت النظر حاجه غريبه جدا انا مش فاهم ليه سعر الاتنين 88000 جنيه تقريبا ليه ؟ المهم انا اعرف كذا حد عنده الصني بس ماكنش في بالي انها بالسعر دا 89000 كامله اوتوماتيك من غير abs معظمهم قالولي موديلات 2010 بتاكل بنزين طيب السعر دا مع عربيه ياباني تقفيل مصري انا قولت العربيه ملعوب في اساسها اكيد التقفيل زفت طيب ما اروح اشوفها في المعرض هاخسر ايه المهم روحت اوتو ايجيبت المهندسين و شوفت العربيه و ركبتها و الله العظيم انا شايف انها ماتفرقش عن المستورد في اي حاجه بل بالعكس انا ركبت النيو اكسنت في المصريه و الله و لا ليها اي لازمه نرجع لموضوعنا العربيه ماشاء الله تقفيلها كويس جدا بالنسبه للقيمه الماليه تحتها ميت خط طيب ايه المشكله المشكله في البنزين طيب يا سيدي العربيه فاضيه وزنها حوالي 1300 كجم و اوتوماتيك يعني اللتر لو جاب معاك في البلد 10 او 11 كم يبقي تمام قوي زي الكوري لاني عامل جداول استهلاك بنزين بالنسبه للكوري من خلال شغلي و بياخدوا نفس المعدل تقريبا و و الله انا اشتريت العربيه موديل 2011 و ربنا طبعا يبارك فيها انا شايف انها اختيار مثالي بالنسبه للسعر و اللي مش عاجبه يدفع بقي في اللي اعلي
طيب إنتوا كدة سيبتولنا نقول إيه بقى؟؟؟؟
كل الناس ردت وقالت وعادت وزادت أحلى كلام وردود الكل تحترم وآراأهم لها وزن.
بس أحب أقول حاجة الي يعرف يجيب عربية بسعر الصني أحسن منها يقولي عليها وأنا أبيع وأشتري بكرة الصبح وتحدييييي!!!!! زي روابي كدة ههههههههههه.
على فكرة يا هندسة ردك تقريبا زي ردود كتير شدتني بس أنا حبيت فيه عملية الحياه والتأثر بالواقع. على فكرة أنا مهندس مدني بردو ومعايا صني.
يا محاسن الصدف.