قديم 05-12-2010, 05:29 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tech_lover مشاهدة المشاركة

حبيت أدي الناس برده فكرة عن إستهلاك البنزين بعد ما عملت صيانة الـ 1000 كم و بقيت أشغل التكييف لما الجو بيبقى حر الظهر.

أنا مليت بنزين (92) من محطة إمارات مصر اللي في الصحراوي و عملت 124.5 كم و بعدين مليت من محطة موبيل اللي جنب بيتي 10.5 لتر. تقريبا 80% من الطريق كنت مشغل التكييف. و الطريق كان شوية على المحور و شوية علي دائري المعادي و حبتين وقوف و مشي بطيء جدا في المهندسين و كوبري 6 أكتوبر و صلاح سالم و 8-9 مرات kick down على الدائري و المحور عشان التجاوز و تفادي العربيات اللي بتقف مرة واحدة بدون مقدمات . الـ RPM معظم الوقت مابيعديش 3000-3200 ما عدا طبعا في الـ kick down.
لو قسمنا الـ 10.5علي الـ 124.5 و ضربنا الناتج في 100 تبقى النتيجة 8.43 لتر/100 كم. ده متوسط إستهلاك لسيناريو استخدام أعتقد إنه مشابه تقريبا لإستخدام ناس كتيرعشان بس الناس ماتقولش الـ GEN.2 وحش إستهلاك بنزين و الكلام ده.
على فكرة الإستهلاك ده تقريبا نفس استهلاك Hyundai Elantra 1.6 في نفس الظروف علما بأن العربيتين نفس الوزن تقريبا +/- 10 كجم.
يااخى انا عاجبنى موضوعك ومشاركتك والردود بجد بجد انت منظم قوى ودقيق (انا بحسدك )هههههه
الف الف مبروك والعربيه مع صاحبى هنا فى الشغل وبيشكر فيها جدا وشكل العربيه بيعجبنى جدا
ملحوظه كلامك صح الصح عن مقارنتها بالاستهلاك مغ الالنترا لانها معايا
وتقبل تحياتى