قديم 04-12-2010, 02:07 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دليل الطرق المصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

طب انا ساكن فى المريوطية الهرم و عاوز اروح جسر السويس شركة الاحمدية بتاعة الاسبراتير الكترونى فى 1شارع السلام منشية السد العالى خلف حديقة بدر خلف مدرسة انس بن مالك - جسر السويس
و انا اخر معلوماتى انى اوصل العباسية من شارع رمسيس و بالتحديد كلية التجارة جامعة عين شمس اما ما بعد ذلك فهو مجهول
و هل ممكن اركب الدائرى من المريوطية و انزل فين لو طلعت الدائرى

الاقرب والاسرع والاسهل الدائري طبعا
تطلع على الدائري من عندك اتجاه المطار مرورا بطريق اسكندرية الزراعية ومسطرد والمرج وبعد المرج نزله مؤسسة الزكاة والسلام بعد السلام هتلاقي النفق اللي بيكمل الدائري اتجاه مدينة نصر
انت هتخرج من جنب النفق مش تدخل النفق هتلاقي اللوحة الارشادية مخرج المطار مصر الجديدة
الحزء ده وققت الذورة بيكون زحمة شوية فاصبر على الزحمة مش هتاخد وقت هتلاقي موقف العاشر على شمالك وانت تاخد يمين وتكمل في جسر السويس
فيه كوبري المطاري هيقابلك بعد كيلو واحد بس متطلعوش لو طلعته هتدخل شارع جوزيف تيتو والمطار والكلية الحربية خليك تحت الكوبري وكمل هتمر على التالي
شارع جمال عبد الناصر والحرفيين
المنطقة الصناعية في جسر السويس
تقسيم عمر بن الخطاب
مدينة قباء
شارع الاربعين
حديقة بدر

اوقات الطريق بيكون واقف شوية لكنها وقفة اتوبيس او ميكروباص بيحمل او حاجة عرضية والطريق بيمشي وقت الذروة خصوصا من 3 ل 5 الطريق بيكون تقيل شوية في جسر السويس بسبب اتوبيسات المدارس وخروج الموظفين

من عند حديقة بدر تسأل بقى لاني معرفش المكان بالضبط فين

لو حابب تمشي اسرع شوية لكن فيه ايام متضمنش لو فيه تشريف ماشيه في صلاح سالم الدنيا بتقف كلها وبتقفل لغااااااااااايه الكوبري
ممكن تطلع كوبري المطار وتنزل هتلاقي حمدي لادا على يمينك وبعدين سيراميك السلام ووبنزينه موبينيل هتفضل ماشي لغاية شركة بتروجيت بعدها موقع مباني (معرفش خلص والا لسه ) وبعده مدخل شارع واخد نص حرف اس S تقريبا شارع طه حسين تدخل فيه وتمشي لاخره وتاخد يمين تمشي 400 متر هتلاقي حديقة بدر في وشك تدخل يمين اول يوترن وترجع تشوف انت رايح فين

ملحوظة
انا افضل انك تمشي في جسر السويس افضل حتى لو زحمة والطريق وقف شوية تتحمل افضل ما تدخل وتلف وتوه وتقعد تسأل لان انت في جسر السويس هتمشي شارع واحد بس وتفضل ماشي لما تلاقي حديقة بدر على يمينك

توصل بالسلامة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون