قديم 25-11-2010, 01:22 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أساسيات القيادة الرياضية .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BoPPoS مشاهدة المشاركة

ياباشا اسمحلي اعلق عالموضوع .... وبالذات على النقطه دي ... ورأيي غلط ويحتمل الصواب................... ......
أنا مش عارف أتأخرت فى الرد عليك ليه ياباشا, كل ما أبقى عايز أرد تحصل حاجة وأنسى.

العزم ياباشا بيطلع من الموتور تدريجيا, لحد مايوصل لنقطة معينة, بعديها بيبدأ يهبط كالصاروخ, أو فى عربيات نادرة بيستمر شوية فى صورة خط مستقيم.

دلوقتى موتور العربية على عكس الموتور الكهربائى عزمه بيطلع تدريجيا مش مرة واحدة, فلو أنا دلوقتى عندى عربية بتطلع أعلى عزم عند 4000 وتسارعت لحد 4000, كده أنا وصلت لأقصى عزم., بعديه منحنى العزم هينزل بسرعة جدا لحد ماينعدم, اللى يخلينى أكمل 2000 لفة كمان بعزم قليل, يخلينى أنقل للتالت مثلا وأبدأ العزم من 3000 لفة وهكذا.

أنا "بفرك (بأمرك)" باللانوس على التانى لما بنقل للتانى عند 3400 الى 4000, غير كده مستحيل تحصل.

ومنحنى العزم بيختلف من موتور لأخر, فيه عربيات بتوصل لأقصى عزم وتثبت عنده 1000 لفة كمان وبعدين تهبط, وهكذا.

وطبيعى المازدا تجيب 170 على التالت, مش أوتوماتيك 4 نقلات بس, وأى عربية مع الكيك داون بتكمل بعد ال 4000, بس المازدا 3 حلم برضه

وشكرا لكل الأعضاء اللى دخلوا موضوعى المتواضع وعبرونى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.