قديم 25-11-2010, 09:23 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

الف شكر يبااااشا اللة يبارك فيك بجد انت افدتيني كتير ربنا يخليك
انا بس كنت عايز استفسر ان مش انا لو عرضت الكاوتش ل220 زي محضرتك بتقول الرفرف هيحك في العجل لو حملت العربية او ونا بعدي مطب

العفو ياباشا ربنا يخليك, وكويس أن حضرتك قلت النقطة دى.

الكاوتش لو عرضه زاد عن حد معين ممكن فعلا يخرج بره ال Wheel well أو يخرج عن حد الرفرف, وبالتالى ممكن لو العربية نزلت جامد الكاوتش يقوم خابط فى رفرف العربية.

الموضوع ده ليه حلين, الأول أنك تركب صدادات علشان المساعد مينضغطش للأخر وبالتالى الكاوتش ميخبطش فى الرفرف, وده حل لا أنصح بيه الأ فى أضيق الحدود علشان مش كويس للعربية.

الحل التانى, الناس بره بتتنى حرف الرفرف لجوه لو هتجنط جنط عريض, بحيث الرفرف يبقى بعيد عن الجنط وميخبطش فيه, وده حل مثالى الصراحة, وكل اللى أنت محتاجه شاكوش مطاطى و heat gun

بص على الفيديو ده ياباشا.

وبما أن الوقاية خير من العلاج, ممكن حضرتك تتجنب ده بطريقة بسيطة.

أنا قلت فى المشاركة اللى فاتت شرح للأرقام بتاعة الأطار وماهيتها, فهختصر للحل راجيا أن حضرتك تكون قريت المشاركة.

حضرتك هتنزل للعربية, وتقيس المسافة بين الكاوتش والرفرف, بالعرض, يعنى المسافة اللى بتفصل الكاوتش عن خروجه لبره عن الرفرف, ويفضل فى العجلات الأربعة.

لو المسافة طلعت مختلفة لعجلة أو عجلتين معينيين, حضرتك هتاخد أقل مسافة, ولنفترض أنها هتكون مثلا 20 ملى( بعد أستبعاد 3 ملى مثلا لضمان عدم حك الرفرف فى الكاوتش).

دلوقتى حضرتك ممكن تكبر الكاوتش عن الأصلى فى حدود 20 ملى بدون المشكلة السابقة, وعلشان حضرتك تجيب مساحة سطح الكاوتش اللى أحنا محتاجنها, هتضرب عرض الكاوتش الجديد فى البروفايل وتقسم على 100, ونفس الشئ للكاوتش القديم.

وبعدين تطرح كل رقم من العرض الكلى بتاع الكاوتش بتاعه, هيديك مساحة سطح الكاوتش, اللى هى عرض الجنط.

وتطرح الرقمين, عرض الجنط الجديد -القديم, لو الفرق طلع أقل من 20 يبقى الكاوتش ده مظبوط, لو طلع أكبر يبقى هيحك.

مثال 1:-

كاوتش قديم 14/60/185, كاوتش جديد 15/50/200

بروفايل الكاوتش القديم = 185*60%= 111
مساحة سطح الكاوتش القديم = 185 -111 =74

بروفايل الكاوتش الجديد = 200*50% = 100
مساحة سطح الكاوتش القديم = 200 - 100 = 100

الفرق بين المساحتين = 100 - 74 = 26 يبقى الكاوتش ده ---نظريا--- مش هينفع للعربية علشان موضوع الرفرف, وهكذا.

فيا تثنى الرفارف ياتجرب الطريقة اللى فوق, ده لو حصل والعجلة خرجت لبره.

وال 195 كويس ومافيش فرق كبير بينه وبين الأصلى, وممكن 200/50/16 بفرق 0.6% فى السرعة.

أو 215/45/16 بفرق 0.5% فى السرعة.

وممكن ياباشا لو تحب كمان 280/35/16, وكده تبقى راكب جيب مش جيلى.

وأنا حاطط الموقع علشان تجربوا براحتكوا, ولو عند حضرتك أسئلة وفى مقدورى الأجابة عليها أتفضل, وأسف فى الأطالة عليك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-casper مشاهدة المشاركة

يا باشا اذا كان على اللى عاوزه انا عاوز راحه و ثبات و كله بس أكيد دى معاله صعبه بس انا نفسى فى ثبات و شكل و الراحه هى كده كده معدومه تقريبا فى شوارعنا ..بس انا اللى يهمنى يا باشا انى احط حاجه توفرلى كل ده و الاهم انها ولا تأثر على الاداء ولا العفشه و دى هم اهم حاجه
دلوقتى أنت لو عايز شكل بتكبر قطر الجنط وتصغر البروفايل, واللى هيديك شكل حلو التالى.

190/45/16, وده أحسن حاجة 16 ممكن تركبها, لأنه مش هيفرق فى قراءة السرعة خالص ولأن البروفايل بتاعه صغير وبالتالى أرتفاع الكاوتش قليل والجنط هيبان كبير, ده غير أن مساحة سطحه حلوة وهيديك ثبات كويس.

وعندك ياباشا 17/40/185, ده جنط 17 كويس, البروفايل قليل فشكله كبير, وبما أن البروفايل أقل من الأصلى فمساحة سطح الأطار هتبقى أكبر, وبالتالى ثبات أفضل, بس فرق فى قراءة السرعة 0.4 %

وفيه ال 210/35/17, ده 17 برده, بروفايل قليل, شكله جامد جدا, ثبات خيالى, بس هيأثر على العفشة والراحة لأن الجنط كده أكبر من الأصلى فى القطر جامد وفى عرضه, ده غير مشكلة الرفرف المحتملة اللى العضو الفاضل أتكلم عليها مشكورا

ال15 أنا متكلمتش عنه علشان مهما عملنا البروفايل هيفضل كبير, بالتالى الجنط هيبان جنب الكاوتش اللى راكب عليه صغير وشكله مش هيبان, بالاضافة الى أنه مش هيديك أداء ملحوظ.

ال 16 المذكور فى رأيى هو أحسن واحد, شكله كويس جدا عن القديم والبروفايل بتاعه مش قليل لدرجة فقدان الراحة, بس مش كبير لدرجة أفساد شكل الجنط, ومش هيفرق فى قراءة السرعة, وفرق 30 ملى عن الجنط القديم فى مساحة السطح, فأتأكد أن فى بين الجنط القديم عندك والرفارف 3 سم علشان الجديد ميحكش.

ياجدعان اللى عايز يجرب أن جايب الموقع علشان كده, وأنا أصلا بستخدم الموقع, وهيوضحلك الفرق بالشكل بين الجنط الجديد والقديم ( جربه يا أحمد باشا وقارن بين الجنط القديم والجديد ال 16 وقول لى أيه رأيك فى فرق الشكل)

وفيه على فكرة 215/40/16, بس ده عريض قوى عن الأصلى, وهيضيع الراحة والثبات هيبقى دبابة, وأحتمال كبير تضطر تشيل الرفرف خالص علشان تركبه, ومش هيفرق فى الشكل عن ال 16 المذكور.

وياجماعة الكلام ده كله نصايح وتبادل خبرات, أنا شخص عادى زيكم تماما, محدش يعتمد على كلامى اعتماد تام, لازم تسأل واحد مختص, وياريت أكثر من واحد كمان, وربنا يكرمكم.

وأهم حاجة يارجالة, لما تيجى تشترى الجنط حاول على قد الأمكان أنه يكون قد وزن الجنط الأصلى أو أقل منه, علشان متتعبش الموتور والكبالن والعفشة عامة.

وحاول على قد ماتقدر تجيب كاوتش لين وطرى, علشان يمتص صدمات الطريق ومرتفعاته ومنخفضاته, وميحسسكش بيه مع الجنط, ودائما أشترى الكاوتش من تاجر الشغل عليه كتير, علشان الكاوتش بينشف مع التخزين وليه فترة صلاحية معينة.

أرجو أنى أكون أفدتكم ومعكيتش فى الكلام كتير.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 25-11-2010 الساعة 09:36 AM