قديم 23-11-2010, 05:27 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئلة تهم المبتدئين فى عالم السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmagola مشاهدة المشاركة

موضوع جميل جدا بشكر كل اللي سأل او جاوب

انا بقه عندي مشكله في نقل الغيار مثلا ابقي ماشي على التالت و عاوز اهدي و انقل على التاني
ادوس دبرياج و فرامل و انقل على التاني و لما اجاي ارف رجلي من على الدبرياج العربية تعمل كأني دوست فرامل جامد و صوت عالي و ساعات تانيه تنقل كويس من غير مشكله
انا مش عارف ايه الطريق الصح للنقل مثلا افرمل الاول و بعدين انقل على مهلي لما العربية تهدي و لا ايه
حاجه تانيه انا بشد فرامل اليد في المطالع لو واقف و لما اتحرك اجيب الاول و امشي عادي و لما احس ان العربية قربت تمشي انزل فرامل اليد ده يضر العربيه في ايه
يعني لو جت على تيل الفرامل مش مشكله لكن انا خايف ابوظ حاجه في الماتور نفسه

شكرا مقدما
طبعا واضح يا باشا انك لسه مبتدئ فى السواقة ..

وموضوع الفرملة ده طبيعى جدا فى اى عربية مانيوال ودى معروفه باسم فرمله الموتور engain break وسبب الموضوع ده ببساطه ان سرعة الموتور بتكون غير مناسبة لسرعة العجل (اقل منها) لانك بتجيب التانى على سرعة غير مناسبة (عاليه) ..
علشان كدة لازم نختار الغيار المناسب لسرعة العربية ..

ودى متوسط السرعات التقريبية لكل غيار (تختلف من عربية للتانية)

الغيار الاول : من 0 الى 25 كم/س
الغيار الثانى : من 25 الى 40 كم/س
الغيار الثالث : من 40الى 60 كم/س
الغيار الرابع : من 60 الى 85 كم/س
الغيار الخامس : اكثر من 85 كم/س

وبالنسبة لموضوع فرامل اليد انت كده صح ومش هياثر على تيل الفرامل ولا اى حاجة باذن الله ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ