قديم 16-03-2009, 09:37 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت التوعية بالسيارات الامريكية

سعادة الباشا
اولا صباح الفل عليك
انا معايا عربية أمريكانى أو المفروض انها امريكانى ,, شيفروليت كابريس 2004 (هى بتتصنع فى استراليا)
و كان معايا قبلها مرسيدس زلمكة موديل 92 (للعلم افضل من الكابريس 2004)
و ليا اصحاب كتير معاهم كل انواع العربيات امريكانى و يابانى و اوروبى

أولا العربيات الامريكانى مواتيرها برده كبيرة و بتستهلك بنزين كتير جدا انا عربيتى 5700 سى سى
و صاحبى معاه دودج تشارجر 3500 سى سى و صاحبى معاه شيفروليه لومينا 3800 سى سى
دا غير ان الامريكانى مافيهوش تطبيقات لتكنولوجيا توفير البنزين اللهم الا فى الموتور الهيمى اللى نازل من سنتين تلاتة غير كدة الاوروبى و اليابانى اقتصادى جدا فى استهلاك البنزين مقارنة بالامريكانى

ثانيا... مافكرتش ليه العربيات الامريكانى ضرايبها مش عالية زى الاوروبى مثلا المرسيدس و البى ام و الجاجوار؟؟؟

الاول هقولك سعر أعلى سيدان باعلى مواصفات فى الشيفرولية اللى هي كابريس رويال = 10000 دينار كويتى

و لو عاوز سعر الكاديلاك السى تى اس هو حوالى 18000 دينار كويتى
الدودج تشارجر r/T اللى هى 6000 سى سى = 10000 دينار كويتى
كرايسلر c300 r/t اللى هى برده 6000 سى سى = 14000 دينار كويتى

سعر المرسيدس ال s500 اللى هى موتور بسعة اقل و مش هقولك s600 عشان هى 12 سلندر مش 8 سلندر زى الكابريس و سعر البى الام و الاودى اللى فى نفس الفئة =40000 إلى 45000دينار كويتى و بلاش نتكلم عن ال AMG من المرسيدس و ال M منى البى ام و ال S من الاودى

يعنى 4 اضعاف السعر أو 3 اضعاف السعر أو حتى ضعفين السعر تفتكر ليه ؟؟؟؟؟ لأ مش عشان اسم مرسيدس و بى ام و اودى بس
عشان كميات التكنولوجيااللى فى كل حاجة من المسمار لأكثر الاجهزة تعقيدا و جودة الخامات و جودة التصنيع و عوامل الامان والاعتمادية و الاوبشنز و ووووووووو حاجات كتيييير جدا

... نهاية الكلام ... السيارات الامريكية صناعة جيدة و لكنها لا ترقى أبدا أبدا الى الصناعة الالمانية أو الانجليزية أو الايطالية و خصوصا بالنسبة للسيارات الفارهة و ذلك عن تجارب واقعية

للعلم فقط .....انا مابتكلمش عن العربيات الصغيره زى الفورد فوكس او الكرايسلر نيون مثلا لأنك فى مقارنتك ذكرت المرسيدس و البى ام و الفيرارى فا انا بقولك الحاجات القريبة منها.

و مش معنى كلامى ان الناس ماتجيبش امريكانى (الا لو عشان المقاطعة دى حاجة تانية ) بس قصدى العربيات الامريكانى موجودة فى السوق زى كل العربيات التانية و ماشية و زى الفل بس هى مش صناعات تفوق الخيال ولا حاجة

ارجو انى اكون افدتكم

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 16-03-2009 الساعة 09:44 AM