قديم 03-11-2010, 02:14 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute
افتراضي السيارة a113 بعد صاينة الالف الاولى

تم عمل الصيانة بتوكيل العباسية اللى فى شارع الطرابيشى العربية كان فيها مشكلتان
المشكلة الاولى ودى الاهم وهيا السحب العربية بطيئه جدآ وفى المطالع تعباته قوى لما رحت توكيل ابورواش وسالت عن المشكلة ده اصلى كنت حاجز هناك وبعدين مالقتش اسمى قلت استفاد بالمشوار واسال المهندس عن مشكلة السحب قالى الموتور لسة جامد وحاول تجرى بيها فى طريق مفتوح علشان يفتح ويريح معاك رحت بيها صحراوى الاسكندرية وحاولت اجرى بيها السيارة كانت بتجيب 90 بالعافية مع الضغط الجامد على دواسة البنزين تعبت جدآ ومكملتش 40كيلو ورجعت تانى وقلت لما اعمل صيانة الالف ابقى اقولهم على العيب ده
المهم بعد ما رحت الصيانة قلولى انمسح حاجة فى المتور مش عارف اسمها أيه وبعدين السحب هايبقى كويس علشان انا مش فاهم سكت انا عارف ان مشكلة السحب بتبقى فى البوجيهات بس فى الموتير الجديدة مش عارف
المشكلة الثانية كانت السنتر بتاع الباب الامامى الايمن بيعلق احيانآ ومش بيفتح الا لازم تشدوا على فوق المشكلة دى كانت مش همانى قوى علشان كده كده كان بيفتح سواء تشدوا او يفتح لوحتوا قاللوا انشوف ليك المشكلة دى سيب العربية وتعالى خدها الساعة 3
لما رجعت كان اهم حاحة عندى اسال عن مشكلة السحب واللى حصل فيها قولولى كله تمام والعربية جاهزة والسحب حيبقى 10 %10 اخذت العربية ودفعت حق الصيانة و قلت اجربها حسيت ان السحب اصبح اسوأ من الاول رحت الصحراوى وحاولت اجرى بيها السيارة تعبانة جدآ وتعبتنى لدرجة انى رجعت بسرعة من كثر التعب لازم ادوس على دواسة البنزين جدآ علشان تمشى مش علشان تجرى العربية على الثالث بتعلق على الخمسين ما بتعديهاش الا بالعافية وعلى الرابع مش بتعدى الثمانين يعنى جابت الميه بطلوع الروح ولو كان فى مطلع انسى السرعة بتنزل لستين ده والواحد كان دايس على البنزين جامد
والمفاجأة التانية السنتركان بيعلق برضوا يعنى هما ماعملوش حاجة فى العربية خالص يعنى منتهى الاستهتار بالناس انا دلوقتى عاوز اسال اللى عنده خبرة فى السيارات دى موضوع السحب ده اينحل ولا العربية حتفضل كده ممكن اصبر عليها شوية لحد ما تتلين اكثر لما اجيب بيها 2000 كيلو بس لو استمتر موضوع السحب ده اروح لجهاز حماية المستهلك