قديم 18-10-2010, 08:34 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة الكيا نيو سيراتو - 1600 سى سى اوتوماتيك.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir hassan مشاهدة المشاركة

الاسلوب حلو الا انه مبالغ فيه
احمد باشا انا مقتنع بكلامك جدا بخصوص الفتيس
الموتور بتاع العربية من انضف انواع المواتير فى العالم ومش موجود فى عربيات اوروبية
بالنسبة للتقييم
واضح جدا تعصبك ضد السيارات الكوريه
انا بحب الانترا وشايفها احسن وانجح
انما ده يرجع لللخبرة مش اكتر بعدين الكوريين انهارده عاملين معامل لاختراع تقنيات جديدة بتاعتهم هما بس
لا العربيه حلوة بصراحه
بعدين حضرتك بتقول ( هيونداى الناجحة على صعيد المبيعات فقط )
هى النجاح على صعيد المبيعات مش بترجم نجاح على صعيد حاجانت تانية كتير سببت المبيعات
بعدين الهبونداى محققة مبيعات جامدة جدا فى اوروبا وامريكا وتابع اخبار سيارات الجمعه وانت تعرف
بعدين على رأى الزميل اللى قال انك واضح انك كنت بتقارنها باابى ام دبليو
او حتى انك بتتكلم عن عربية ب 150000
كفاية انى فى الانترا والسيراتو
اقدر اركب عربية سيدان عائلية فخمة مع فقر بسيط فى الامكانيات انا اصل مش محتاجو ب 100000 جنيه بس
وكمان يوم متعطل مش هابيع عفش بيتى عشان اعملها صيانه
وشكرا
انا لم اتحدث ابدا عن اقتصادية التشغيل و الصيانة,
ده لا يدخل ضمن اختبار القيادة, و لا اعرف اسعار قطع الغيار.
و انا لم اقارن السيراتو ابدا بالبى ام, بل كان فى بالى ببساطة سيارة عائلية صغيرة, و اقارنها بمثيلاتها.
جودة السيارة ليست سببا مباشرا لحجم المبيعات, اعتقد ان الاعلانات بالاضافة الى الدعم السياسى المتمثل فى حجم الاسواق المتاحة اقتصاديا لاعتبارات سياسية تتحكم بشكل كبير فى شكل المبيعات.
مثلا عندك بيجو و سيتروين و فيات هم ملوك السيارات بالاضافة الى فولكس فى أوروبا.
و رغم ذلك, لا وجود للثلاثى فى الولايات المتحدة,
فهل هى سيارات سيئة؟ مع العلم ان معظم الابتكارات التكنولوجية فى عالم السيارات تخرج من هذا الثلاثى.
هل الامريكان مبيفهموش؟
هل الاوروبيين مبيفهموش؟
لا هذا و لا ذاك, الموضوع و ما فيه ان الظروف الاقتصادية و السياسية لم تتح لهذه الشركات التواجد فى السوق الامريكى, بينما اتاحت لهم التواجد بقوة فى السوق الأوروبية.
أضف الى ذلك الدعاية, و الأسلوب التسويقى, معظم المستهلكين لا يحددون بدقة أى السيارات أفضل, بل يقومون بشراء ما هو متاح امامهم بكثرة.
لا تستهين بقدرة الاعلانات على تلميع المنتج, الا ما كانت الشركات لتنفق هذه المبالغ الهائلة على الدعاية.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى