الموضوع: عربية منظر
قديم 04-10-2010, 01:50 PM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice
نقاش رد: عربية منظر

اسمحولى انا كمان ادخل فى الحوار
الاسبرانزا عربية منظر ليه انا لية تجارب معاه كتير وكنت بدافع عن العربية دفاع مميت لحد اما ظهرت عيوبها بعد صيانة الالف وهى
تغير عمود الدريكسيون مرتين فى الضمان
تغير طلمبة بور فى الضمان
تغير طلمبة البنزين
و بشتكى من دخول هواء ساخن من فتاحات التكييف ضعف سحب الماتور تعليق مكن رفع الزجاج وتقشير عصا الفتيس والطارة ودبدبة فى العفشة وعضة فى الفتيس وسوء الفرامل وكل العيوب دى موجود فى جميع العربيات الاسبرانزا ال516 وتحدى اى حد لان دة عيب تصنيع وجهاز حماية المستهلك عارف اى نعم كلهم بيتحل بس الواحد مش جايب عربية زيرو علشان يصرف عليها تعديلات يعنى بعد كدة تجى تحسب المصاريف بتاعت العربية تلاقى اجمالى العربية وصل الى 77 الف ده غير التوكيل اللى بيلزمك انك تغير الزيت كل ستة شهور او 10000او صيانة كل ثلاث شهور او 5000 كيلو وتغير سير الكاتينة عند 40000 الف كيلو طبعا دى اسمها (تييييييييييييييييييييييي ييييييييييت ) لان فى موديلات تانية مش لازمة العميل بمده لازمها بكيلو متر وتغير سير الكاتية عند 60 الف
واللى اهم من كده تلاقى قطع غيارة غالية على الفاضى يعنى تلاقى تيل فرامل فانوس امامى فانوس خلفى شبكة امامية مساعدين طلمبة بنزين ديناموووووووو غالية جدا جدا جدا مقارنة بالانوس والفيرنا والعمر الافتراضى لقطع الغيار
وغير كده كده فكر انك تبيعها هتلاقى فلوسك اترمت على الارض وتلاقى نفسك خسران النصف وفى الاخر الاستاذ احمد بيقارنها بى الالنترا لاء طبعا يا استاذ احمد فى فرق كبير فى كل حاجة انا مع حضرتك ان سابتها الاسبرانزا جميل جداجدا واحسن من الالنترا بس مش لدرجى اقارنها بالالنترا وكمان ماينفعش اقارن الالنترا بالمسوبيشى اقارن يابانى بيابانى وكورى بكورى لكن صينىىىىىىىىىىىى بكورى لاء صعب شوية
ولو غلطان فى حاجة ارجو التوضيح