قديم 15-09-2010, 04:17 AM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute
افتراضي ايوة اخويا و أبن عمى ..... بس الرينو هى أمى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحياتى الى كل أعضاء المنتدى الكرام .... أما بعد :

أولا و قبل كل شئ أحب أن أقول أنى عاشق لكل شئ يحمل علامة الرينو و لكن من حظى السئ ( الزفت ) انى ساكن فى الصعيد (أسيوط ) وده أكتر مكان مكروهة فى الرينو طبعا لإستحالة ايجاد قطع الغيار و مشاكل تانية كتير و فوق كل ده ربنا رزقنى بجيران رخمين كل عربياتهم بيجو و الشارع أساسا كله عربيات فرنساوى بيجو 504 ... بيجو 505 .... بيجو 605 ... رينو 18 طبعا أنا عربيتى الرينو و الباقى كله بيجو و بالرغم من أن كل الشارع اصحابى الا ان الصحوبية دى مرحمتش العربية من التريقة و انا فكرت أن عربيتى هى المضطهدة لكن لقيت أن كل موديلات الرينو مش عاجبة حد و كل واحد يعمل فيها مهندس ميكانيكة و كهربة سيارات و يقعد يطلع عيوب فى أى عربية رينو ... زى اللوجان مثلا عربية ممتازة و 10/10 بس فى ناس كتير مش عجباهم أنا عارف ان الدنيا أذواق بس متوصلش أن الناس يفضلوا الاسبرانزا على الرينو ....
وفى بعض الناس مفكرة أن الرينو شركة تعبانة و أى كلام و عربياتها كلها فشنك و أنا هنا أعترض

لو الرينو شركة تعبانة ايه السبب اللى يخلى مجموعة زى مجموعة دايملر الالمانية (مرسيدس + سمارت ) تعمل شراكة مع رينو الا إذا كانت الرينو شركة جديرة بالاشتراك مع مرسيدس

و شراكة الرينو مع شركات تانية زى : نيسان ، داسيا ، سامسونج.. ما هى الا أدلة على ان الرينو من أفضل الشركات عالميا

أنا عن نفسى مقتنع جدا بعربيتى الرينو 18 موديل 1979 ..... هى نفس موديل البيجو 504 بس الفرق بينها و بين البيجو 504 زى الفرق بين السماء السابعة و الارض السابعة .... هى عربية عمرها 30 سنة بس انا حاسس انها لسة شباب و مش حاسس انها قديمة و مهكعة زى عربيات تانية نفس الموديل و كفاية ان فيها تكييف و سخان زجاج و مساحات فوانيس و زجاج كهرباء و child lock زى اللى فى العربيات الجديدة انا بحب العربية وعمرى ما فكرت ابيعها

انا كل ما اتمناه هو احترام الرينو فى مصر زى احترام البيجو ..... و على فكرة انا بحب و احترم جدا جدا جدا العضو بوب الجامد (pop el gamed ) و العضو رينجو ( ringoo ) لان أنا بحس فعلا انهم بيحبوا الرينو من قلبهم زييا

انا آسف جدا جدا جدا جدا على الإطالة بس أنا حبيت أتفش شوية ..... و شكرا

ودى شوية صور كده تزين الموضوع

تحياتى

That is My Renault