قديم 07-09-2010, 04:13 PM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بصوا طالما مفيش وظائف كلة يحضن ويركن هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

القطاع الخاص لو قدر يصفى دمك ويعبيه فى اكياس ويبيعه هيعملها
والمشوعات الصغيره للاسف مش نافعه فى البلد يتلاقى موظف طلع يقولك عملت رخصة كذه وكذه يتلاقى تاجر قارفك فى الحساب ياخد منك شغل ويدوخ على فلوسك
للاسف مفيش حل غير الهررررررررررررررروب من البلد دى
طب يا عم لو هربنا هنسيبها لمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

اول ماتخرجت عملنا مشروع انا واصحابى كنا بنبيع اكياس زباله سودا فى البيوت فى المناطق الراقيه والبوابين كانوا بياخدوا مننا فلوس عشان يسيبونا نطلع العمارات هههههههههههه
ما انت لازم تنفع علشان تستنفع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride مشاهدة المشاركة

أنا نفسى اجيب تاكسى بس مستنى اعمل رخصة مهنية
و بخصوص الشغل انا نفسى افكر اعمل او اصنع حاجه جديدة ساعتها هتعمل ربح عالى بس لازم نوصل لمرحلة الابداع فكروا كده فى اى حاجه جديدة و انتشرت جامد اكيد اللى عملها مطلع منها ربحا زى اللى عمل دى فى دى مكان الشمسية زى اللى عمل علب البلاستك فى الحيطه للكهربة زى و زى ده احسن سكه
بصراحة تفكير اكتر من رائع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

يجماعه الصين مش مديانا فرصه نعمل اى حاجه يعنى لو فكرت تصنع اى حاجه هتلاقى

منافس قوى ليها خامته افضل فى بعض الاحيان واقل سعر وشكل جميل وكل ده واقل من السعر بتاعك
الصين محتلينا اقتصاديا وكل اللى معاه بيطلع على الصين يجيب من هناك بضاعه ويبعها هنا
ملابس واجهزة كهربائيه وادوات منزليه وسعات وموبيلات واثاث منزلى واحذيه وطبعا سيارات كل حاجه قولى بقا هنصنع احنا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مفيش حل غير الهرووووووووووب من البلد دى
بص يا عم كوماندا احسن طريقة للدفاع هى الهجوم دلوقتى انت متحاوط بالبضاعة الصينى يبقى اسلم حل انك توزعها انت وتكسب من وراها انا ضدد كل واحد يفكر فى التصنيع علشان احنا مش هنعرف ننافس اى منتج علشان كدة انا بشجع اى حاجة فيها توزيع يعنى انا باخد وببيع وماليش دعوة بالباقى ولا انصح بالبيع الاجل اى اللى بيبقى فلوس انت بتبيع بضاعة تقبض تمنها وتمشى ودى فكرة اتمنى من باقى الاعضاء يفكروا معانا فى افكار مشاريع نعرف نفك عن نفسنا بيها مش نتشائم من اولها ولعلمك انا جبت قرض وعملت مشروع وخسرت بسبب الازمة الاقتصادية مش بس كدة دانا عمال اسدد فى باقى القرض يعنى مش انت بس اللى ظروفك صعبة
اليكم دراسة مبسطة لمشروع التغليف والتوزيع ويارب تفيدكم
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc صناعة التعبئة والتغليف هي.doc‏ (27.0 كيلوبايت, المشاهدات 16)

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك