قديم 06-09-2010, 08:31 PM
mazaya010 mazaya010 غير متواجد حالياً

mazaya010 is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

انا معايا اكسارا ١ وهقولك علي شويه حاجات مش محتاجه خبرة لغايه مالاستاذ محمود يرجع بالسلامه

مبدئيا اكشف عالصاج بنظره عامه وغالبا العربيه دي مابيمسكش فيها اي صدأ لان صاجها معالج
هتلاقي رقم الشاسيه علي ايدك الشمال اول ماتفتح الكبوت مكانه حساس شويه لانه علي صاجه ضعيفه وراكب عليه الرفرف اتآكد انه مافيهوش اي انبعاجات او لحام
طبعا قوايم العربيه والمدادات واللي انت عارفه ده كله يكون تمام التمام
شوف العربيه عامله كام كيلو ولون الموتور ده معمر جدا
فك الخرطوم اللي عالعمه بتاعة الموتور ورايح لفلتر الهواء واتآكد انه مش معرق زيت
راجع مقاس الزيت واتأكد انه سليم علي الماكس ومش ناقص
بص عالريداتير مايكونش فيه لحامات وغيره
اتأكد ان العربيه بارده تماما ودور وشوف العربيه عالسلانسيه صوتها ناعم ولا فيها رجه
حاجة التابلوه لازم تكون كلها موجوده وراكبه واتأكد ان الكاسيت الاصلي موجود لانه ب ٣٠٠٠ جنيه
ولو موجود اتأكد انه شغال مع المالتي فانكشن لانها مش بتشتغل غير مع الكاسيت الاصلي
ماتنساش تاخد كود الكاسيت
العربيه بمفتاحين واحد بالريموت وواحد عادي + كارت كود المفتاح والمفتاح فالتوكيل ب ١٠٠٠ جنيه لو معاكش الكود
اتأكد ان جميع الزراير شغاله وتعمل بكفائه
التكييف بتاع العربيه دي ممتاز ومش بيأثر علي سحبها خالص اتأكد من كده
سوق العربيه طبعا وشوف الكبالن والمساعدين ومستوي الفرامل ...... الخ
اهم حاجه ضفاير الكهرباء هتلاقي الوحده المركزيه ورا البطاريه مباشرة وطالع منها الكابلات اتأكد انها سليمه مافيهاش لعب يعني مافيهاش قص و لحام ومغطاه بالعازل الاسود بتاعها وتمام التمام

ومافيش مانع انك تنزل صوره بتاعه الموتور من جوجل واطبعها وخدها معاك راجع منها ان مافيش خراطيم او وصلات ناقصه او حاجه
والباقي كشف عادي زي اي عربيه وهتعجبك انشاء الله وانا معاك لو شكيت في حاجه وعايز تسأل عنها
اشكركم على التوجيهات .. صاحب السيارة قال ان عداد الكيلو متر جايب 9999999 لان و هو بيغسلها جت علية مية مش عارف اذاى و يظبط بمبلغ 1000جنية؟؟؟ الكلام دة صح و لا؟؟