قديم 24-08-2010, 05:53 AM
aboelesaad
Guest

للاهمية رد: تطورات غريبه مع استخدام النيتروجين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

والله موضوع النيتروجين ده اونطه واي حد في بداية حطه ليه بينخدع فيه وبعدين انتا ايه اللي خلاك متاكد ان الهوا اللي خارج من الجهاز ده نيتروجين لعلمك احنا كشعب مصري مش عارفين نفتكس ايه انا حطيط نيتروجين في العجل عندي وكنت موهوم بيه واللي يقولي ده ضغطه ثابت ومبينزلش واللي يقولي مبيعملش ميه ويخلي الجنط يصدي وكلام كتير وقعدت بيه فترة مفيش شهر وكل شوية اشوف ضغط العجل فرده الاقيها 32 وفرده تانيه 26 وفرده 27 لما خلاص قربت اتجنن روحت لواحد حبيبي بتاع محل كاوتش فسئلته ليه مدخلتش النيتروجين عندك في المحل ده بيكسب كويس وكان رده ده كلام بياكلو بيه عقل الشعب وملهوش اساس من الصحه والهوا الطبيعي فيه نسبة نيتروجين بتصل الي 85 % وقلي مين اللي قالك ان النيتروجين اللي بيخرج من الجهاز ده نيتروجين صافي بنسبة 100% وخلاني ظبط الكاوتش كله علي الهوا العادي وفعلا وفر عليا كتير يعني 4 فرد بظبطهم كل اسبوعين ب 2 جنيه لكن النيتروجين ب 20 علي ايه يعني هيه العملية مش ناقصه
مع احترامي الشديد ليك و لرايك

اولا
ممكن جدا الي تكون حطيت عنده زمته مش كويسه و جهازة فيه هوا مش نيتروجين
ثانيا
ممكن يكون عجلك فيه مسمار صغيراو شق ازاز يعني بينفس بس ببطئ وده طبيعي في ظروف الارض الجميله الي العربيه بتمشي عليها
ثالثا
تزويد النتيروجين مش ب 20 جنيه ده بجنيه لكل عجله
رابعا
لو عايز تتاكد انه نيتروجين فعلا حقك واختبار صغير خلي الراجل يقرب منك الخرطوم و اتنفسه لو اتخنقت هيبقي نيتروجين لان النيتروجين شديد الاختناق للتنفس
خامسا
النيتروجين بالهوا 75% مش 85%
سادسا
في معيار ضغط بالجهاز بيقولك نسبه النيتروجين بالجهاز الي بيزودلك العجله يعني كل حاجه واضحه و ظاهره والي عايز يشغل مخه و يفهم و يتاكد من السهل جدا بس احنا منمشيش ورا الشائعات
سابعا و الاغرب
هل من المعقول ان محل تزويد عجل يتيح له الفرصه يكسب كويس و يقول للمكسب لا
يعني ممكن يشتغل بالحلال و يجيب فعلا نيتروجين وهيقول لا
كلامه بيكسب زبون مش اكتر وتفضل عنده تزود عجل و لو حصلك حاجه تفضل عنده
ثامنيا
مش شايف كتير انك تظبت عجلك كل اسبوعين
ده انا بسافر كل يوم مسافه 150 كيلو مكنتش بعملها اما كنت بالهوا
شوف عجلك و افحصه اكيد فيه حاجه او شق او مسمار
تقبل احترامي

التعديل الأخير تم بواسطة aboelesaad ; 24-08-2010 الساعة 06:00 AM