قديم 11-08-2010, 12:19 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لا تنس ربط حزام الأمان!

باشكرك جدا على اختيارك لهذا الفيديو الراقى لعل الناس تتعظ
معظم الناس عندهم مبدأ (هذا يحدث للاخرين) مع ان كل مرة تتحرك بينا العربية اصبحنا معرضين لخطر التصادم فى اى لحظة
و زى ما فى الفيديو باين عنف لحظة التصادم
يكفى كمثال بسيط راجل زى الى فى الفيديو وزنه 80 كجم لو عربيته ماشية 40 كم /س و حصل تصادم مع جسم ثابت (عربية متوقفة مثلا) قد تصل القوى الواقعة على جسمه للامام الى اضعاف وزنه يعنى من 200 الى 300 كجم شوفوا بقى لو كانت سرعته 80 كم /س ممكن يعدى 2 طن مستريح
قيس على كده الى شايلين عيالهم على حجرهم و قاعدين بيهم فى الكرسى الى قدام جنب السواق متخيلين انهم يقدروا يمسكوهم لحظة التصادم طبعا مستحيل يعرفوا لان فجأه وزن الطفل لقدام ممكن يوصل 150 كجم فمفيش بنى ادم يقدر يمسكه و الى حيوقفه التابلوه او البرابريز او ممكن يخرم البرابريز و يكمل
برضه ساعات يركب معايا واحد و ميرضاش يربط الحزام و يقولى مش مهم انا مسئول عن نفسى اقول له مهو لما تحصل حادثة حتبقى انت عامل زى البلية المحطوطة فى علبة و حتقعد تخبط فى كل حاجة (السقف و القوايم و الارض و التابلوه و فيا انا شخصيا)
و ادعوكم الى مشاهدة هذا الموضوع
رسالة الى السائق المتهور
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=27311