الموضوع: أدب الرحلات
قديم 27-07-2010, 01:03 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

مرة مسافرين انا وجمال والمندوب وكنا رايحين الفيوم وبنى سويف وانا مسافر قابلت واحد صديقى بيشتغل نفس الشغلة فقال خلى بالك من الفنادق لانهم فيهم كلاب بيسرقو الزباين فقلت بيسرقوهم ازاى فقال بيفتحو الغرفة وانت مش موجود ويقلبوها فقلت /ازاى انا مبسيبش المفتاح لحد فقال /اى فندق بيبقى معاه حاجة اسمها مفتاح ماستر (او الماستر كى) بيفتح جميع الغرف و فى موظفين معندهومش ذمة هما اللى بيعملو كده
وبينى وبينكم انا خفت فلما خلصنا شغل فى الفيوم وروحنا الفندق ورغم ان اصحابه كانو ناس محترمين وانا عارفهم الوموظف اللى بيصحينى فى الفجر راجل طيب وانا عارفه الا انى خفت
واحتياطى وعلشان اللى معايا ميخافوش لاننا كنا دايما ناخد غرفة ب3 سراير ننام فيها مع بعض استنيت لما نامو وروحت حطيت الكومودينو ورا الباب وحطيت عليه الشنط بتاعتنا وفوقها المروحة ونمت
ونسيت اصلا ان اللى بيصحينى فى الفجر علشان الصلاة مش بيتصل بيا على عدة التليفون اللى فى الغرفة ( لانى برفع السماعة وانام تانى ) وانما بيجينى يخبط ولو مفتحتش يفتح هو الباب ويدخل يصحينى
يومها طبعا بعد المتاريس دى كلهابيفتح الباب مفتحش راح زقه جااااااااااااامد وكل حاجة وقت على الارض وعملت صوت عاااااااالى جدا
ترااااااااااااااااااااااا ااااااااخ
ولقيت جمال قام مفزوووووووووووووع من النوم و من الخضة قال جملة ضحكتنا كلنا قال
حى ى ى ى ى ى ى ى مدددددددددددددد يااسيادنا مددددددددددددددد
يخرب عقلك ياجيمى ايه اللى بتهببه ده
اتاريه كان بيحلم وغرقااااااااااااااااااااا اااااان لشوشته فى الاحلام
افهم فيه ان اللى قلته ده شرك (بكسر الشين وسكون الراء والكاف)
فقال لاياعم انا مبحبش الشرك ده انا مرة شاركت واحد على محل بقالة قفلناه بعد شهرين
فضحكت وافهم فيه ان الشرك اللى اقصده يعنى الشرك بالله مش المشاركة فى مشروع تجارى
فزعل جداااااااااااااااا وقال
يعنى انا كافر حرام عليك انا كافر انا كافر
ياعم جمال ده شرك اصغر يعنى تقول بعدها اشهد ان لا اله الا الله وخلاص
فيييييييييييييين على م فهم
لكن شالهالى وطول السكة واحنا راجعين مصر كل ربع ساعة يردد ويقول
انا كافر !!!!!!!اناكافر !!!!! طيب ياعم خالد صبرك عليا لما نوصل مصر
واحنا نضحك