الموضوع: أدب الرحلات
قديم 19-07-2010, 03:46 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

الموقف ده طازة يارجالة لسه من النهاردة وأثاره لسه موجودة مخلصتش منها
واول الحكاية كنت النهاردة فى وادى النطرون بفرج زبون على قطعة أرض وعما ل بحكيله والارض دى تتزرع كده والبيرهيروى كده واحنا حفرناه مش عارف ايه وبعد م خلصنا كلام ووريته الورق والقصة دى كلها
روحنا نركب العربية وفوجئنا بمنظر عجيـــــــــــــــب

العربية كلها متغطية بطبقة من الذباب الكثيف والرهيب وبلا مبالغة حوالى ييجى 10 مليون ذبابة مثلا وحاولت امشيهم ودول ابداااااااا لازقين فى العربية وبفتح الشنطة اجيب اى حاجة امشيهم راح هاجم عليا 10 مليون زيهم (هههههههههه)روحت داخل جوه العربية لقيت السقف والكراسى عليهم طبقة رهيــــــــــــــــــبة من الذباب وتخيل نفسك بتركب عربيتك فى المنظر ده وطبعا الراجل بعد م كان ناوى يركب معايا علشان نتكلم فى المساحة اللى عايزها والسعر والتقسيط والكلام ده قال خلاص نكمل بكرة وانا هركب مع صاحبى (اللى كان جاى معاه)
وانا عملت حركة صعيدى روحت فاتح ابواب ا لعربية ال4 ومشيت فى الصحرا مسافة 2 كيلو على م خرجت على طريق العلمين لكن طار مثلا من ال30 مليون ذبابة 15 الف بس روحت واقف على الطريق الدولى وجبت الفرشة ام ايد طويلة اللى بيبعوها فى الاشارات دى وقعدت انفض مشيت حوالى مثلا 5 مليون والباقى غتت ويطير ويرجع واشغل المساحة اطيره من على الزجاج علشان اشوف الطريق وامشى بالعربية وانفض السقف ويطير شوية ويرجعو ويظهر ان الذباب زهق من كتر حركاتى معاه فهاجمونى وانا سايق واللى تدخل قفايا وانا ارزعها واضرب نفسى طبعا واللى تقف هيا وعيلتها على ايدى واللى تدخل جوه هدومى وهيا واصحابها وبقية الشارع وانا اتهريت ضرب ف كل حتة المهم وصلت محطة الغاز اللى هيا ورا بنزينة الامارات اللى فى اول الصحراوى ولفيت ودخلت امون والراجل شاف شكل العربية وصعق قال ايه الجيوش دى قلت له ده طار تلتينهم قال كمان ؟ وياعينى راح جاب فوطة وفضل ينش معايا طيرنا ييجى 15 مليون مثلا ( طبعا الارقام دى مبالغ فيها بس انا عايز اوصل لكم كمية الذباب اللى كانت جوه العربية ) المهم فضل حوالى 100 الف قعدو يغتتو عليا ويقرصونى ويزنو ف ودنى لحد موصلت البيت وروحت داخل جرى على البيت ولا احمد حسن بعد الجول اللى جابه فى نهائى افريقيا وجبت اطول انبوبة فليت لقيتها وروحت مفضيها فى العربية والشنطة ودخلت البيت خدت حماام سخن جدا فى هذا الحر وبالليفة والصابونة لازالة اثار العدوان وبينى وبينكو خايف انزل افتح العربية بكرة الصبح الاقيهم بيستقبلونى او الا قى جثث مغطية العربية وهتقرفنى فى تنضيفها طبعا انا بضحك دلوقت لكن ساعة الموقف وانا عمال الطش فى نفسى كان حاجة صعبة جدااااااااا