قديم 12-07-2010, 11:40 PM
mahmoud desouky mahmoud desouky غير متواجد حالياً

mahmoud desouky will become famous soon enoughmahmoud desouky will become famous soon enough
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

انا مشيت 170 على الصحراوى عادى ... النقلة الرابعة 150 ك / س 5500 ار بى ام .. طلقة ... وبعد كدة عيش حياتك مع الخامس لحد 190 ك/ س ودة اعلى سكور للوجان حتى الان ومش انا اللى جيبته

ربنا يوفقك ان شاء الله وربنا يباركلك فى السيارة الجديدة
بالنسبة للوجان فا اخر سعر ليها هو 68000 للنسخة الفل اوبشن ... 64000 للنسخة الهاف
مافيش فرق بين اى فرع للتوكيل السعر واحد اللى هو السعر الجديد
احسن واحد تشترى من عنده اللوجان هو معرض محمد زكى وهو موزع معتمد من رينو
ممكن تلاقى عنده لوجان بالسعر القديم بس فى الحالة دى حتكون من الدفعات القديمة والوان قليلة اوى اللى حتلاقيها دة اذا لاقيت اصلا وماتباعتش كلها
ونصيحة منى اشترى اللى الزايدة 1000 جنيه افضل لانك حتضطر تغير زيت فى اقرب صيانة حتى لو التوكيل قالك على 10 الاف كيلو ودة بسبب ان الزيت حيكون من فترة كبيرة وهو فى العربية .. ولاحظ ردى على المشاركة التانية فى هذه الجزئية حتفهم قصدى اكتر

بص يا سيدى حقولك على كل اللى حصل
فى الدفعات الاولى للوجان ظهر فيها ملاحظتين
اول ملاحظة اللى هى سخونة بجانب دواسة البنزين تظهر فى الحر لانها مش سخونة جامدة
سبب السخونة مش عيب فى العربية محتاج علاج لأ ... سبب السخونة هى مواسير التكييف الساخن كانت بتمر بجانب هذه الفتحة بجانب دواسة البنزين
فى ناس شعرت بيها وناس لم تعطى اى اهتمام وانا منهم لانى مش حاسس بيها ... اللى حصل فى التوكيل انهم بيركبوا عازل حرارى على هذه الفتحة واللى حاسس بالسخونة دى بينتهى عنده هذا الاحساس .. بس خلاص مافيش سخونة
................
تانى ملحوظة كانت عضة بالمارشدير ودى انا لاحظتها كتير مش بس فى اللوجان لأ فى عربيات كتير بانواع مختلفة
اى توكيل فى مصر بيقولك على قاعدة ال 3 ثوانى للمارشدير وان لازم العربية تقف تماما حتى تعطى نقلة الريفيرز
ومع ذلك توكيل رينو حل الموضوع بهدوء تام ... واتركب جزء اسمه مجموعة البريك او مجموعة الخامس وانتهت الملحوظة ومافيش عضة الا طبعا لو اديت النقلة والعربية بتتحرك للامام ودة طبعا غلط جدا
......................... ....
ايه دة ... طيب انا حشترى العربية ولسة ححل الملاحظات دى ... حقولك لأ
تم تلافى هذه الملاحظات فى الدفعات الجديدة ولم يشعر بها احد من المستلمين الجدد من حوالى 4 اشهر ولا يعرفوا شيئا عن هذه الملاحظات والان لا يوجد اى اثر لهذه الملاحظات لانها اختفت سواء فى الصيانة او سواء تلافيها بمصنع السيارة .. ولا تقلق
مشكوووووووووور مستر رينجو وربنا يبارك فى لوجى الجميله