قديم 07-07-2010, 05:44 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikelms2001 مشاهدة المشاركة

عندى سؤال يا جماعة .......هو صحيح موتور اللوجان ممكن نستخدمله بنزين 80 !!!و إن هو معمول 8 صبابات عشان كده؟؟ .. هل ممكن ؟؟ وهل حد جرب الموضوع ده؟
لو مونت بنزين 80 العربية حتمشى معاك ... حيكون فيه شوية تسقيف وكركرة ... حيقصف عمر الموتور على المدى البعيد .. ولا انصح باستخدامه فى اى عربية سواء حديثة او قديمة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SPACEEVIL مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه اول مشاركة لى بالمنتدى أنا إشتريت اللوجان من شهرين وبصراحة عربية ماشاء الله عليها مفيهاش حاجة تتعيب ولكن عندى ملحوظة متضايق منها شوية وهى كل ما أشغل التكييف بتاع العربية فى حالة ثبات السيارة طبعا مفيش مشاكل ولكن عند السير بالسيارة والتكييف شغال الموتور بيكون صوته عالى وكمان بيأثر على سرعة السيارة وبتتقل فى سيرها وكل نقلة مش بتدى السرعة المطلوبة ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

هل أحد من الأخوة الأفاضل لاحظ ذلك ام العيب عندى فقط؟؟ وإيه اللى ممكن اعمله لحل ذلك العيب أو المشكلة؟

أرجو الإفادة ولكم جزيل الشكر والإمتنان
بص انا حقولك على حاجة ... مافيش عربية التكييف مش بيأثر على ادائها ودة بسبب ان التكييف بيسحب من عزم الموتور دة غير درجة حرارة الجو العالية واللى بيأثر ايضا على الاداء وبالتالى سحب العربية بيقل
......................... ............
حاول تقلل درجة التبريد درجة واحد علشان مايكونش فى اقصى حمل على الكمبرسور وبالتالى الحياة حتتظبط
......................... ...........
طيب لو انت ماشى عادى وعايز تشد بالعربية .... تجيب الدواسة للارض وانت حتلاقى العربية بتسحب
ودة نتيجة وجود حساس بيفصل الكمبروسور لحظة الشد علشان تاخد اقصى عزم من الماتور
......................... .......
والف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها