قديم 02-07-2010, 07:47 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل شئ عن الديفيل.

حضرتك البوجيهات مش بتحرق بنزين زيادة, مثلا لو الرشاشات بتطلع 100% بنزين, 90% بيتحرق فى السلندر والباقى بيطلع مع العادم وبيتحرق فى الشكمان.
لو قدرت أحسن الشرارة ممكن النسبة تتحسن ويتحرق فى الموتور 98% ويخرج 2% بس.
وأنا معك فى أن الخرط والحاجات دى ماينفعش تتعمل هنا لنقص المهارات اللازمة, أنما بره فى ناس كتير بتعملها وفى ورش خاصة كتير للموضوع ده, وال connecting rod لابد من تغييره مع أى تعديل كبير فى الموتور زى التربو.
وأعذرنى, أنا عارف أن الكلام ده مكانه مش هنا.
وعودة لموضوعنا, أنا شايف عموما أن موتور العربية قليل على وزنها وخاصة أنها عربية سيدان (أو هاتش) وحرام تحمل على موتور صغير زي ده تكييف ووزن وتطلب منه أداء, بس لو حضرتك ملاحظ أن سحبها كان كويس وقل, يبقى أبسط حاجة تغيير فلتر البنزين والهواء, ولو محصلش حاجة أحتمال طقم الدبرياج عايز يتغير, وأبسط تعديلين على العربية هما بوجيهات سبليت فاير والسلوك بتاعتها, والسلوك أهم من البوجيهات علشان مقاومتها أقل من السلوك العادية, بالأضافة لفلتر k&n أصلى مع الزيت بتاعه وهتلاحظ تغير فى السحب وأستجابة الموتور.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 02-07-2010 الساعة 07:55 AM