قديم 04-02-2009, 12:20 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بتحب انهى مدرسة فى صناعة السيارات

هو انا مكنتش عايز اخرج بره الموضوع ... بس مش قادر
ازاي اليابان تبقى بنت امريكا
طول عمري اعرف ان اليابان خسر ت الحرب بالقنبله النوويه فقررت الانتقام اقتصاديا و غرقت السوق الامريكي بمنتجاتها ....
و ساعه ازمه البترول بعد هيمنه السياره الحلم الامريكيه كنايه عن السفن الامريكيه ذات الاربع عجلات وشكمان في فتره الستينات و بدايه السبعينات
دخلت اليابان السوق الامريكي بقوه من خلال سياراتها الاقتصاديه الخفيفه الرخيصه والموفره في الوقود
و الامريكان لما زهقو من اغراق اليابان للسوق الامريكي بمنتجاتهم مارسو ضغوط سياسيه و اقتصاديه على اليابانيين واتجهو للانتاج المشترك و عمل مصانع للسيارات اليابانيه في امريكا و زيها للعربيات الامريكاني في اليابان ( منها مثلا السوزوكي سويفت هاتشباك و الشيفروليه سبرينت )
وفي النهايه كملت المصانع الياباني في امريكا ..... فين بقى المصانع الامريكيه في اليابان ... الشعب الياباني رفضها و رفض المنتج الامريكي .... بعكس المواطن الامريكي اللي اقبل على المنتج الياباني بضمير مؤنب اسفا على هيروشيما و نجازاكي

يا ريت لو معلوماتي غلط توضحوها لي
معلش يا ابو نورا .... ممكن ننقل المشاركه في موضوع جديد ... بس يهمني رد محمد ( متيما ) و فادي جدا جدا
وياريت لو حد عنده اي معلومه في الموضوع ده لأن بصراحه كلام م/فادي بالنسبه لي غريب جدا ....
مش قصدي استنكار او استعجاب ... لكن فعلا كلامه بيناقض مفاهيم اتربيت عليها من صغري !!!!!!
ولكم الشكر

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &