قديم 02-02-2009, 05:18 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايبيزا 2000 ولا سيينا 2000

انا مش متحيز اوي كده يا sam انا بحب الابيزا و هي عربية ممتازة فعلا بس ده ميمنعش اني ممكن ارشح السيينا لو هي تكسب المقارنة فعلا

بص يا باشا اولا انا مش هكلم في السعر لاني متابعتش الاسعار بعد انهيار السوق و انخفاض الاسعار انما الرقم ده بالاسعار القديمة لم يكن يعرض في الابيزا 2000 او 2001 الا لعربية حالتها تعبانة و مبهدله بدون مبالغة و الكلام ده شوفته علي ارض الواقع فعلا يعني يتعرض لعربية محتاجة مصاريف لا تقل عن 7 8 الاف جنيه عشان تتظبط انما بعد انهيار اسعار المستعمل كل شئ جايز...

نظرا لاني مليش في السيينا اوي هقول رأيي بحيادية تامة:

الابيزا 2001 عربية جميلة جدا كشكل احلي شكل نزل للابيزا عموما و اعتمادية جدا و تاخد بنزين 90 عادي مش هتقولك لا اقتصادية جدااااااااا في البنزين و خلي بالك ان البنزين غالي العربية استهلاكها حوالي 380 كيلو في الصفيحة و الاستهلاك ده واحد صاحبي معاه العربية هو اللي حسبها و قالي استهلاكها كان الرقم ده اما الابيزا ال2001 ال 1400 سي سي استهلاكها حوالي 250-260 كيلو في الصفيحة غير ان العربية ثباتها ممتاز و فيها ايرباجز و تكييف و هكذا لكن متتوقعش اداء جبار علي الطرق السريعة من ال 1000 سي سي لان الموتور صغير انما ال 1400 ادائها حلو علي حجم العربية بس في حاجة بقي...
1- قطع غيارها رغم انها متوفرة بس غالية
-فلتر هواء مايلي الماني قطعتين:80-90 جنيه

2-حساس حرارة:110 جنيه

3-طقم بوجيهات فيمو الماني 3 شمعة:75 جنيه

4-طقم سلوك بوجيهات الماني اصلي:300 جنيه

5-بارات دركسيون:الجزء الصغير القطعة الواحدة ب 150 يعني الاتنين 300 جنيه و ده مش البارة بالكامل

مع الاخذ في الاعتبار ان العربية موتور و شاسيه و عفشه و فتيس الماني بتوع البولو و العربية غير استهلاكية في قطع الغيار بالمرة

بس يا باشا لو عايز تسأل اي سؤال اسأل

و السيينا برضه عربية مش وحشه لكن للاسف معرفش عنها حاجة ولا اسعارها ولا قطع الغيار لذلك انا قولت معلوماتي عن الابيزا و لك الاختيار و مش هقول الابيزا احسن من السيينا او السيينا احسن من الابيزا لاني عارف معلومات عن طرف واحد في المقارنة مش الاتنين

ربنا يوفقك

IBIZA