قديم 18-05-2010, 08:30 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن السيارة المنسية فى مصر Honda city

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة @واحد من الناس@ مشاهدة المشاركة

يعني معلش حد عاقل يروح يشتري التيوتا الكامري ويسيب الدودج التشارجر والإثنين بنفس السعر مع إختلاف الإمكانيات وهو طبعا لصالح الدودج ده حتى الشكل لصالح الدودج بلاش الفئة دي في حد يروح يشتري أوكتافيا ويسيب السفيك ولا السوباروا ولا ولا......ptmnlo123per172 بس تقول إية غير إبتسم أنت في مصر
اسمحلى يا باشا بس أعلق لك على الحتة دى

ليه الناس بتشترى تيوتا كامرى و مش بتشترى الدودج تشارجر ....

صحيح التشارجر موتورها أقوى بكتير و يمكن يكون فيها امكانيات أكتر من الكامرى بس الدودج مشهورة من زمان بكثرة أعطالها و عدم ثباتها ,,, أما الكامرى الناس بتجيبها علشان عربية عمرها طويل و قطع غيارها رخيصة و قلما تعطل و على فكرة بتجرى برده مش بطة يعنى .. هى طبعا مش زى التشارجر بس ماتضايقكش يعنى ...و طبعا التويوتا ماسكة سعرها أما الدودج تجيبها و تنسى انها تجيب لك فلوس بعد كدة لو حبيت تبيع ....
و عموما فى الاخر الناس أذواق يا باشا و ماينفعش تقول على حد غبى و حد ذكى ... لأنه كلو فى الأخر بيجيب عربية ترضيه و حسب احتياجاته.......
مع تعليق أخير ان الاتنين سعرهم فى مصر مبالغ فيه بطريقة غير طبيعية ,,,, 580 الف ... لو انا اللى هجيب هتبقى مرسيدس عيون طبعا بنفس السعر فى مصر ..... أما فى الخليج فاسعر الكامرى و التشارجر ما يوازى من 120 الى 140 الف جنيه و سعر المرسيدس العيون بيبدأ من 320 ألف جنيه .... و هى دى القيمة الحقيقية للعربيات دى .. أقل من نص المرسيدس

ليه الناس بتشترى الاوكتافيا و يسيبوا السيفيك و السوبارو....

يا باشا الاوكتافيا أحسن من السيفيك بمراحل متعددة .. و ده رأيي طبعا و احسن فى الوسع و الثبات و الامكانيات
و اهم حاجة بالنسبة ليا الثبات ..... الهوندا ورقة بعد 120 أما الاوكتافيا معاك لحد 190 زى الوحش ...... و انا سقت الاتنين و عارفهم كويس .........
بس فا برده انا بقول رأيى على حسب احتياجاتى و على حسب الحاجة اللى تريحنى ... انا مايهمنيش النعومة و التجميع بسرعة قد ما يهمنى الثبات.....

و أهلا بيك فى مصر يا باشا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!