قديم 07-05-2010, 04:48 PM
swat
Guest

افتراضي رد: ملاحظات مشترى جديد للسيراتو SX 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على توفيق مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا عضو جديد وقد لفت نظرى تقريرك الرائع جدا وعاوز اذكر بعض الملاحظات لانى من مستخدمى السيراتو منذ عامين لانى كان معايا سيراتو ex موديل 2008فتحة سقف وفى الحقيقة كانت مريحانى لكن كانت مشكلتى معاها فى حاجتين
1 الفرامل كانت لما بكون على سرعة متوسطة وادوس فرامل كانت العربية بتزحف ولما كلمت التوكيل سئلت قالو انها علشان مش abs بس الرد دة مكنش مريحنى لانى مكنتش بجرى بيها قوى علشان تعمل كدة وللاسف دة كان السبب فى حادثة حصلتلى من اسبوعين على الطريق الدائرى اتسببت فى تقريبا ضياع العربية لانها دمرت الجزء اليمين الامامى لدرجة انها جابت شاسية يمين وللشهادة لولا انها عربية عضمها قوى مكنتش ابقى موجود فى الدنيا لان كل اللى يشوف العربية يستعجب انى لسة عايش ومعنديش خدش واحد وللة الحمد المهم ان الحادثة حصلت لنفس السبب وهوا انى كنت على سرعة 100ك بس كان فى مسافة كبيرة بينى وبين المكروباص اللى دخلت فية بس لان العربية زحفت يجى 30متر بعد ما دوست على الفرامل ودخلت فى الميكروباص
2 المشكلة التانية اللى كانت بتقابلنى مع العربية انها مع مرور الوقت تقريبا بعد 10000الى 12000 الف كيلو ابتدى سحب العربية يقل وخصوصا لما كنت بشغل التكييف ولما سئلتهم فى التوكيل قالولى ان دة عادى جدا
اللى قالقنى حاليا انى بعد الحادثة معايا سيراتو 2010 بتاعة اخويا لغاية ما اجيب حاجة جديدة وشايف فيها نفس العيب فى الفرامل لانها كاتيجورى بدون abs وبردو بحس ان الفرامل فيها مش اد كدة وبعدين مش مريحة زى الشكل القديم فكنت عاوز استفسر عن اذا كانت الكاتيجوى الاعلى اللى فية abs حضرتك شايفة كويس ولا فية مشاكل وبعدين اذا كان فى حد معاة سيراتو الشكل الجديد وبقالة فترة بيستعملها يقولى هل السحب بتعها زى ماهى جديدة ولا بيتغيير مع الوقت وعاوز راى حد فى ايهما أفضل أجيب كيا سيراتو الشكل الجديد ولا اجيب كيا كارينز وبعدين عاوز لو حد عندة معلومة عن اذا كانت سيراتو 2011 هتكون مختلفة عن الموجودة دلوقتى ولا هى هى لانى ليا تجربة سابقة انى اشتريت كيا سيراتو 2008فى شهر 11/2008 وبعدها بكام شهر نزل الشكل الجديد وطبعا انتو عارفين ان لما ينزل شكل جديد بياثر على سعر القديم خصوصا فى البيع
عموما انا اسف على الاطالة وخصوصا ان دى أول مشاركة لى وأرجو من اى عضو اذا كان عندة معلومة ما يبخلش بيها
وشكرا جزيلا
ملحوظة مهمة
2008 كنت بروح للتوكيل فى ابو رواش بحس انى التوكيل كلة مستنينى وبيحاول يساعدنى
وطبعا بعد الحادثة الاخيرة لما روحت علشان اعمل مقايسة اصلاح للعربية واجراءات شركة التامين وخلافة حسيت انى فى سوق الجمعة
محدش عاوز يرد عليك
واذا كنت بتدور على مهندس المسئول عن سيارتك تدخل للورش تدور علية وتنزل تحت وتطلع فوق وناهيك عن التليفون لدرجة انى فضلت اتصل من الساعة 12.30لغاية 2.30 من غير ما السيد المهندس ما يرد لدرجة انى من غيظى روحت التوكيل ودخلت الورشة ولقيتة قاعد على مكتب فى الورشة وقدامة طبور من العملاء ولما قلتلة على انى بكلمة اكثر من ساعتين سواء على الموبايل او على الارضى قالى انة لوحدة النهاردة وعلية ضغط كتير
تخيلو المفروض توكيل كبير والعملاء بتوعة فى ازدياد والعاملين فية فى تناقص هى دى مصر طبعا المهم انى لغاية النهاردة ما اخدتش المقايسة لكن مهندس التوكيل بيقولى انها حادثة جسيمة والعربية لازم تتهلك لان تكاليف الاصلاح تتعدى الحد المتاح للاصلاح
علشان كدة انا قلت لغاية ما تتم الاجراءات اكون استقريت على اللى انا هجيبة وخصوصا انى حاليا بستعمل عربية اخويا السيراتو 2010اللى انا قلت عليها
اسف مرة اخرى على الاطالة
1- سحب السيراتو يبقى كما هو وكلامي هذا بعد 23000 كم حتى أني لم ألحظ تأثير تشغيل التكييف على سحب السيراتو
2- الشكل الجديد أفضل بمراحل من الشكل القديم
3- نظام منع أنغلاق المكابح ممتاز في السيراتو وهو ضروري في أي سيارة ومن الغباء الأستغناء عنه
4- أنا بعت السيراتو 2010 لشراء 2011 لطمعي ببعض الزيادات من مواصفات وميزات جديدة بس للأسف وللغرابة لاوجود لأية أخبار عن السيراتو 2011 لحد الأن شيء غريب وممل حتى أني قررت شراء سيراتو 2010 مرة ثانية لأني فقدت الصبر
5- كيا كارينز أيه فعلا عصبتني يعني أنت محتار بين الهرم كيا سيراتو والطوبة كيا كارينز أبقى أحتار بين السيراتو والبي أم أفضل
مع محبتي
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg أحس بالذنب معدلة.jpg‏ (75.9 كيلوبايت, المشاهدات 4)