قديم 05-05-2010, 03:07 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيفية تنظيف الكربرادتير (بالصور)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

3- نستخدم WD- 40 لتزييت الاجزاء المتحركه فى الكربرادتير وما حولة.
يستخدم حول الكربرتير وفى الاجزاء المتحركة اما داخل الكربرتير اعتقد ممكن يعمل مشكلة

4-قبل تدوير المحرك قم برش كمية صغيرة من منظف الكربرادير بداخل الكربراديرمباشرة.

5-قم بفك الفوطة من حول الكربرادير و قم بتدوير المحرك.ممكن فى الخطوة دية العربية مترداش تدور من اول مرة و دة طبيعى.
6-قم بالضغط على دواسة البنزين لرفع عدد لفات الموتور مثلا 3000-4000 لفة و قم برش الاسبراى مرة اخرى على دفعات صغيرة.
7-قم بترك دواسة البنزين ليكون الموتور فى الوضع العادى(السلانسية) ثم قم برش الاسبراى مرة اخرى.
8-اترك السيارة دايرة حوالى 5دقائق ثم بطلها.
9-قم بتنظيف الفلتر بالهواء المضوط وركبة هو و العمةز
10-قم بقيادة السيارة حوالى 10-15 دقيقة لحد ما تسخن لضمان ان المنظف مشى على دورة البنزين كلها.
الخطوات دى مهمة جدا ً عن تجربة

منظف الكربرادير موجود عند بتوع الاكسسوارات و البنزينات انا احسن نوع استعملته هو Gunk هو علبة صفراء و مكتوب عليها Made in USA و تمنه حوالى 18-20

انا جربتة فعلا ً وممتاز
منقول للافادة
شكرا ً corsair للمعلومات والموضوعات الهامة والمفيدة