قديم 25-04-2010, 11:25 AM
momo.ahmed81 momo.ahmed81 غير متواجد حالياً

momo.ahmed81 is on a distinguished road
افتراضي رد: وأخيراً نيو أكسنت "سبورت" ونولت

هيا كعربية عاجبانى جدا .. شكلها و الامكانيات اللى فيها .... بس مشكله السوق دلوقتى ان الفرق بين عربية و عربيه بقى الف الفين تلاته ... توديك من عربيه لعربية

يعنى امبارح كنت فى المصريه عشان اسال على العروض اللى منزلنها فى الجرنال

الصنى نزلوا فيها 2000 جم و بقت ب 82500
و الاوبترا بقيت ب 84000

الصنى لما رجعت الكرسى لورا لقيت مفيش مكان ورا الكرسى حد ممكن يقعد فيه ... صالونها ضيق جدا بغباء ....

انا ركبت الصنى مع واحد صاحبى و كنا 5 فيها و ما شاء الله ولا سامع ليها صوت ماتور و تكيفها ما شاء الله تلاجه .... بس تقفيل مصر

المشكله اللى مخوفانى و مخليانى متردد فرق السعر الصغير دا .... هيجننى

حتى سالت على الاوبترا 2009 قالولى خلصت قولت الحمد لله انها خلصت لانى لما قرات الاعلان بتاع العربيات الكسر فى المصريه مكنتش بنااااام طوول الليل على النت و على الموقع هنا اقرأ الفروق بين العربيات ....

بس انا فكرت تفكير تانى ان العربية كويسه و انا حجزتها عن اقتناع بيها و شكلها جديد موديل السنه و الفرق دا أرخص بيه العربية ......

و الخيره فيما اختاره الله بقى ....

شكرا أوى يا باشا على ردك و على المنتدى الرائع دا

ربنا يباركلك ......

فى موضوعين تانيين برضه كنت عايز اتناقش فيهم مع اعضاء الجروب

1- دلوقتى فى قانون جديد أو بند جديد بتاع معايير السلامه للسياره و دا هيكون اجبارى
و مش عارف مين وافق على القانون دا و هيطبق اجبارى بعد كده (المواصفات القياسيه للسيارة المصريه من جهه عوامل الامان)

و دا طبعا أن فى مواصفات لازم تكون موجوده فى العربية (طبعا الايرباج و الاى بى اس و الاى بى دى ) و دا معناه ان الوكيل هيلوى دراع الناس و يزود الاسعار عشان فرق الامكانات دى

2- موضوع الفيميه .... ماشى هوا حرام شرعا و قانونا و قولنا ماشى ptmnlo123per195.... الضباط و المستشارين و قولنا رزقهم و عشان برضه دول بشوات و احنا ولاد حاجه تانيهptmnlo123per143

دلوقتى فى عربيات متوفره (لعامه الشعب زى مبيقولوا) نازله من المصنع متفيمه جاهزة ...

و بتتكتب على الرخصه .....

طيب ليه مش يتعمم موضوع التفييم دا و اللى عايز يفيم يفيم يعنى

بصراحه العربية بتتبهدل من جوه من موضوع الشمس دا و خصوصا دلوقتى الشمس فىا لصيف بقت جامده جدا و بتبوظ التابلوه بتاع العربيه دا غير انها بتبهدل الفرش ptmnlo123per144

بدل بقى فى عربيات متفيمه من المصنع كده و نازله لعامه الشعب يعنى زى مبيقولوا
يبقى يتعمم بقى الموضوع دا ...

و شكرا

التعديل الأخير تم بواسطة momo.ahmed81 ; 25-04-2010 الساعة 11:45 AM