قديم 27-03-2010, 01:08 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud desouky مشاهدة المشاركة

سلام عليك مستر رينجو يشرفنى انى اتكلم واخد رايك ونكون اصدقاء
لاحظت من كلامك موضوع التسارع بتقول او فهمت انها مش جديه هل ده راجع انها 8 صباب وهل دى مشكله فعلا
معلش اعزرنى بس انا مش فاهم حضرتك .... وبردو مش عارف ايه المشكلة فى تسارع اللوجان لان مفيش اى مشكلة فيه بالعكس اللوجان تسارعها جيد جدا وممكن تشد مع اى عربية بقلب جامد
ملحوظه
تانى حاجه مش فاهم برضه اولا انا معايا دوجان 1600 بقالها معايا حوالى 15 سنه بس ناوى اغيرها وفكرت فى اللوجان بصراحه مقلق من موضوع 8 صباب هل ده ماثر اوى وبعدين يعنى ممكن اجيب بيها 160 عادى اجرى بيها ولا ايه مش فاهم وياريت لو تعرف حد عمل بيها مثلا 20000 او اقل واخبارها ايه معاها
معلش مستر رينجو دوشتك بس انا سعيد انى باخد رايك
انا بس عايز اعرف ايه مشكلة ال 8 صباب لا هى اول عربية تنزل 8 صباب ولا هى اخر عربية حتنزل 8 واقرب مثال عندنا هى الدايو لانوس ربنا يبارك لملاكها
فى مواتير عاملة ارقام كويسة جدا ولسة متعمرتش ودة دليل ان مفيش اى علاقة بين عدد الصبابات واعتمادية الماتور ومدى عمره اللى بيحدد دة هو سائ السيارة وطريقة قيادته لها وعمل الصيانات الدورية وتغيير زيت الماتور فى مواعيده ومدى فهمه لعربيته وكيفية قيادتها
......................... .........................
بالنسبة للسرعات العالية انت ممكن تجيب 160 و 170 و 180 عادى جدا بس هل فى طريق حيسمح بكدة
عموما انا اقصى سرعة لى مع اللوجان حتى الان كانت 165 فى طريق سيئ (مصر اسكندرية الصحراوى) عند بوابة اسكندرية ومعرفتش ازود عن كدة لان حالة الطريق اصلا لا تسمع بهذه النوعية من السرعات وربنا يكفينا شر الطريق
......................... ....................
طيب علشان نكون واقعيين هو ايه اللى يهمك فى ماتور العربية ال 8 صباب
تسارع واستهلاك بنزين
اللوجان تسارعها جيد جدا بالاضافة ان استهلاكها للبنزين جيد جدا
عموما حضرتك لو بتفكر تبيع الدوجان وتشترى لوجان فانا احب اطمنك انك حتتنقل نقلة كويسة جدا جدا وحتحس بفرق ملحوظ بين فكر الصانع اللى صنع الدوجان وبين فكر الصانع اللى صنع اللوجان
......................... ..............
فى نفس الوقت لو حضرتك بتدور على عربية توصل بيها لاقصى سرعة فا الفيرنا موجودة وماتورها قوى وهى خفيفة وبالتالى فهى اعلى تسارع واعلى عربية توصل لسرعات عالية فى هذه الفئة من السيارات بالاضافة ان ماتورها 16 صباب يعنى سرعة سحب العربية على الغيار الخامس حتكون ممتازة لكن فى نفس الوقت العربية غير مهيأة انها تمشى على هذه السرعات
بالذات في ما يخص الثبات والامان