قديم 24-03-2010, 01:09 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رائعه سكودا الجديده Superb

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

يا زعيم انا قريت مشاركتك ده فوق ال 10 مرات عشان استوعب
دخ انت لخبطتني و انا اساسا متلصم
بس الباسات مش Large Family car خلص ممكن يتقال عليها Mediem و عشان كده مبتوصلش للفئة الخامسة
و الدليل ان قاعدة عجلات الباسات هي هي بتاعت الجيتا اللي هي اصلا بتاعت الجولف و اللي اصلا طورت عشان الاودي ال A4 (حد فاهم حاجة)
و عموما زي ما انت قلت في الاخر السعر هو اللي بيحدد كل حاجة و مين بينافس مين
و انا شايف ان الباسات زي الفيتون كده بين البينين لا حصلت ال 3 او 5 و ان كانت مياله لل 3 اكتر
و زي ما قلت لمحمد باشا كله من فولكس هي السبب في اللخبطة دي كلها
_________________________ _________________________ ___

هههههههههههه
معلش مشاركتى مكلكعة شوية

الباسات دى حاجة غريبة .. حتى مكتوب على ويكيبيديا
Large family car / Mid-size car
مش راسيين على حل :D
بس على العموم انتا صح فى موضوع قاعدة العجلات
اسمها حتى B5 (PQ35 ....بس دى كانت اصلا مصصمة للCOMPACTS فطوروها وكبروها شوية علشان تناسب الAUDI A4 والباسات والسوبرب .... وسموها B5(PQ46

من الاخر علشان الكلام كبر وانا نفسى اتلخبط

الباسات بين الMIDSIZE FAMILY CAR وال LARGE FAMILY CAR
والفئة التالتة COMPACT زى الجيتا والكورولا بس LUXURY

يعنى هما مش نفس الفئة .. لكنهم بيتقارنو ببعض لتقارب السعر :d

حد فاهم حاجة
للعلم فقط الموسوعة التى على الانترنت ليست دقيقة وليست كمصدر او مرجع يمكنك ان تستقى معلومتك منة حيث بامكان عدة تشخاص المشاركة فيها وعدة مرات وجدت فيها معلومات غير دقيقة هذا من ناحية
من الناحية الاخرى لية مش فاهم حاجة الكلام بسيط جدا اولا مهما كان المحرك 1400 فعال فالعبرة مش بالمحرك هناك حاجة اسمها نسبة الوزن للقوة وفى اغلب الاحيان علشان الجمارك عالية تلاقى الوكيل بيطلب عربيات اقتصادية بس من حيث الاداء وبالتالى الاداء المتوقع مخيب للامال انا كنت فاكر 1600 سى سى تطلع كمان 1400 ما هى بالمنطق كدة حتى لو عليت فى القوة الحصانية برضة العزم لسة منخفض لانة صعب تعظم العزم او عزم الدوران لكن ممكن بعدة اساليب تعظم او تعلى القوة الحصانية الموضوع سهل جدا فين المشكله انت بتحتاج القوة الحصانية بتكون بحاجة الى العزوم اكتر من القوة الحصانية اللى بتظهر فى الجرى والسرعة دة أ ب لو انت مهتم بالعربيات يعنى وعلشان تاخد تسارع لازم يكون العزم كافى وبمجرد انك تاخد التسارع اللازم وتعلى سرعة العربية بيقل طبعيا العزم وبيدأ القوة الحصانية فى الارتفاع ودة موجود فى اى منحنى بيانى لكل محرك العزوم والقوة وبالتالى فى نسبة العزم للقوة
من ناحية تالتة اللى قال ان الباسات مبنية على قاعدة عجلات الجيتا او البورا الكلام دة صح نسبيا لكن غلط برضة لان قاعدة العجلات دى اتعمل لها استطاله يعنى تعديل وتم استطالتها او زيادة طولها بشكل ملموس
مش مهم تصنيف العربية متوسط وكبير وصغير لان المقايس بتختلف المتوسط دلوقتى كان من 10 سنين كبير لان ابعاد العربيانت ومقياسها بتختلف
وبعدين انت عندك محاور عريضة وجنوط عريضة واكماليات واجهزة بتستنزف من قوة المحرك او خرج المحرك نسبة لا باس بها شوف الباور + التكييف + عوامل الاحتكاك اللى ذكرتها من شوية مثل الجنوط العريضة + المحاور العريضة كلها نسبة وتناسب والمحركات دى هى محركات فقط لتأدية الغرض لان فى ناس كتير فرحانة باسات وجيتا واوكتافيا لكنها بتنزل مصر بمحرك الاضعف للاداء الاقتصادى قبل اى شىء واللى جرب عربيات بمحركات زى الناس يعرف ويحس لما يضغط على دواسة البنزين ويحس بالقوة اللى تحت رجيله
على فكرة كلامى مش صعب وانا مبسطة جدا بس حضرتك حاول اقرا بتأنى وبلاش استعجال انا بتكلم بخلفية علمية وخبرة مش بقول وجهة نظرى او اراء شخصية ناتجة عن اعجاب شخصى او كرة لا بحكم المنطق والارقام والحقائق وشكرا جزيلا على سعة صدرك ودمت بخير